تهران- ایرنا- بنیاد ملی نخبگان با اعلام خبر اجرای پویش «نخبگان؛ حکمرانی دانش‌بنیان» اطلاع داد: در کنار مناظره بین نامزدهای انتخاباتی، مناظراتی بین نخبگان کشور حول پنج محور برگزار می‌شود تا منجر به انتخاب بهتر در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم شود.

به گزارش گروه علم وآموزش ایرنا، در بخشی از بیانیه بنیاد ملی نخبگان به این مناسبت که امروز (چهارشنبه) منتشر شده، آمده است: پیرو مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی بر ضرورت نقش آفرینی نخبگان در مدیریت تحوّلات اجتماعی و توجه به جایگاه کلیدی آنها در سر رشته داری حرکت های مردمی، رویداد انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای تحول آفرین در کشور که مهمترین مظهر مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، یکی از بسترهای مهم آن مشارکت نخبگان در هدایت جریان مردمی به سمت صلاح و سداد قلمداد می‌ شود.

این بیانیه به رویکرد رئیس‌جمهور شهید در دوره سه ساله مسئولیت خود که همواره بر مشارکت نخبگان در مسائل کلان کشور و ضرورت گفت‌وگوی بی واسطه مسئولان با آنها و استماع نظراتشان تاکید داشته و می افزاید بر همین اساس بنیاد ملّی نخبگان به عنوان متولی نظام حکمرانی امور نخبگان و مسئول اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، در راستای اجرای بخشی از راهبردهای ملی ۱ و ۳ ذیل راهبرد کلان ۳، پویش ملی «نخبگان: حکمرانی دانش‌بنیان» را برگزار می‌کند.

این پویش با حضور نخبگان و با محوریت تبیین مسائل اساسی کشور و مواجهه مبنایی و علمی با آنها با هدف افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه در انتخاب اصلح برگزار می‌شود. در این پویش ملی که به عنوان بخشی از برنامه «گفتاورد ملّی نخبگان» است، در کنار مناظره بین نامزدهای انتخاباتی، مناظراتی بین نخبگان کشور حول پنج محور تحول آفرین «حکمرانی هوشمند و سیاست گذاری»، «مالی، پولی و ارزی»، «امنیت غذایی»، «نظام سلامت و بیمه» و «مدیریت منابع طبیعی» - برگزار می شود که تصمیم‌گیری صحیح درباره آن‌ها، منجر به جهش کمّی و کیفی پیشرفت ایران عزیز خواهد شد.

در پایان این بیانه اشاره شده که جمع بندی مناظرات نخبگانی به طرح سوالات کلیدی در این پنج حوزه از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و نامزدها یا نمایندگان آنها فرصت پاسخگویی به سوالات طرح شده توسط نخبگان را خواهند داشت و در نهایت پاسخ‌های ارائه شده توسط نامزدها به وسیله نخبگان جمع بندی و به مردم ارائه می‌شود. مردم نیز به عنوان قضاوت کننده نهایی اقدام به جمع بندی کرده و با شناخت کافی حاصل از کنشگری نخبگان خود، پای صندوق‌های رای حاضر شده و بهترین گزینه را انتخاب خواهند کرد.

از همه مردم دعوت می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای debate.bmn.irhttp://debate.bmn.ir مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و جمعی از همراهانش در سانحه سقوط بالگرد یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) یکسال زودتر برگزار می‌شود و براساس قانون اساسی انتخابات زودهنگام، هشتم تیر امسال زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از روز پنجشنبه (۱۰ خرداد) آغاز می‌شود و به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت، براساس جدول زمان بندی اسامی ثبت نام شده در ستاد انتخابات وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال می شود و این شورا از ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه اقدام به احراز صلاحیت داوطلبان خواهد کرد و ۲۲ خرداد ماه فهرست اسامی تایید شدگان از سوی شورای نگهبان به ستاد انتخابات وزارت کشور برگشت داده می شود.