تهران- ایرنا- تولید و کیفیت لوازم خانگی با سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم و در تعامل با تولیدکنندگان افزایش داشته است؛ به طوری که در سال گذشته تولید لوازم خانگی رشد ۱۸.۲ درصدی و صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری را ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دولت سیزدهم در حوزه لوازم خانگی با تدوین استراتژی، راه‌اندازی سامانه جامع تجارت و حذف قیمت گذاری دستوری، گام اساسی در راستای توسعه این صنعت برداشت.

پیش از ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم به بخش لوازم خانگی، این صنعت دارای مشکلات ریشه‌ای بود که این مسائل از رشد تولید و سهم صادرات لوازم خانگی کاسته بود. هر چند کالاهای قاچاق در بازار باعث ایجاد مشکلاتی برای این صنعت شده بود.

دولت سیزدهم با راه اندازی طرح شناسه کالا و کدرهگیری برای شناسایی کالاهای تقلبی و قاچاق در کشور قدم دیگری برای رونق صنعت لوازم خانگی برداشت.

تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی امروز با استفاده از خلاقیت، کسب دانش و تجربه در کنار رشد فناوری‌ها، اقدام به داخلی سازی حجم انبوهی از کالاهای لوازم خانگی با کیفیت و تنوع بالا کرده‌اند.

رشد ۱۸.۲ درصدی تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۲

طبق گفته امید فاضلی‌نیا دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شد که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت، یعنی رشد ۱۸.۲ درصدی در این زمینه رقم خورد.

وی اعلام کرد: طبق سیاستگذاری‌ها در دولت سیزدهم برای تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ بر روی تولید ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برنامه ریزی شده است؛ در صورتی تحقق این امر، شاهد رشد ۱۵ درصدی خواهیم شد.

صادرات ۴۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی در سال گذشته

فاضلی نیا با اشاره به آمارهای موجود صادرات لوازم خانگی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: صادرات در سال گذشته، ۴۰۰ میلیون دلار رقم خورد که نشانگر افزایش کیفیت و تولیدات در قطعات و انواع لوازم خانگی است که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی داشته است.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد که این آمارها در مقایسه با سال گذشته نشانگر رشد تولید است.

قیمت لوازم خانگی ایرانی ارزان تر لوازم خانگی خارجی است

وی با اشاره به اینکه لوازم خانگی ایران نسبت به لوازم خارجی ارزان قیمت‌تر است، می‌گوید: قیمت کالای ایرانی بسیار پایین‌تر از محصولات مشابه خود در سایر کشورها است؛ در آمریکا به خاطر آزاد بودن بازار، قیمت محصولات لوازم خانگی بسیار بیشتر از قیمت محصولات هم‌رده در ایران است.

این مقام صنفی ادامه می‌دهد: این صنعت نیازمند حمایت‌هایی از طریق تخصیص بسته‌های حمایتی تولید و بسته حمایتی حوزه صادرات است تا بتواند هم در بخش کمیت و کیفیت تولید و نیز در بخش ارزآوری، عملکرد مثبت‌تری داشته باشد.

رقابت لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی

عباس ابهری، یکی از اعضای انجمن لوازم خانگی به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند قیمت تمام شده قطعات واردات لوازم خانگی از لحظه ثبت سفارش تا تحویل در گمرکات بالاست، اما سعی شده است تا کالایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

عباس ابهری اضافه می‌کند: تولیدکنندگان لوازم خانگی دارای کارخانه، برند، مشخصات فنی و سابقه هستند از این رو کالایی که تولید می‌کنند از نظر کیفی با کالای مشابه خارجی نه‌تنها رقابت می‌کند؛ بلکه بهتر است چراکه تولیدکنندگان داخلی از نظر کیفی به مزیت نسبی دست پیدا کرده‌اند. با اینکه در شرایط تحریمی قرار داریم، اما با انتقال دانش فنی و توسعه زیرساخت‌ها آماده رقابت و حتی صادرات به کشورهای دیگر هستیم.

وی تاکید کرد: انتقال دانش آن‌قدر برای تولیدکنندگان داخلی مهم است که ما شاهد هستیم تولیدکنندگان برای کسب تجربه به کارخانه‌های لوازم خانگی در کشورهای خارجی می رود و از نزدیک با خط تولید آشنا می شوند.

عضو انجمن لوازم خانگی با اشاره به تنوع در حوزه لوازم خانگی می‌گوید: هر چند امروز شاهد وجود تحریم‌ها هستیم، اما در فضای رقابتی تولیدکنندگان اقدام به تولید لوازم خانگی انواع محصولات با طرح های مختلف و قیمت های متفاوت هستیم که متناسب با سلیقه خانوارهاست.

وی توضیح داد: ۳۰ درصد تولیدکنندگان واقعی در حوزه لوازم خانگی دارای ظرفیت اسمی و سهم رقابت پذیری بالا هستند از این رو حتی کالاهای خارجی قاچاق که بدون پرداخت عوارض گمرکی، مالیاتی و بیمه ای وارد کشور می شود هم نتوانسته است از رشد تولیدات و کیفیت کالاهای داخلی بکاهد.