به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاستجمهوری، حمیدرضا شکری درخصوص شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، اظهارداشت: مشارکت مردم در امر تولید، نهضتگونه است. در این حرکت نهضتی هر یک از افراد جامعه باید نسبت خود را با امر تولید مشخص کنند.
وی درباره ساز و کار و مشارکت مردم در جهش تولید گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب از جهش تولید با مشارکت مردم صحبت میکنند، اصل ۴۴ و موضوع خصوصی سازی و مولد سازی دولت بیشتر به ذهن میرسد، در حالی که موارد بسیار دیگری هم وجود دارد که باید به آنها توجه شود.
دستیار معاون علمی رئیس جمهور بیان کرد: منظور از شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» رقم زدن یک نهضت مردمی در حوزه تولید و اقتصاد است؛ از این رو، همه مردم باید نسبت خود را با جهش تولید مشخص کنند. مخاطب جهش تولید صرفا شرکتهای خصوصی نیستند یا منظور از آن لزوما واگذاری شرکتهای دولتی به مردم نیست. وقتی می گوییم جهش تولید با مشارکت مردم، نگاه نهضتی مدنظر است و مقصود پای کار آمدن همه آحاد مردم است.
وی اظهارداشت: در هر عرصهای که مردم به صورت نهضتی ورود پیدا کردهاند، باری از دوش کشور و جامعه برداشته شده است و ما بهره حضور مردم را در بزنگاه هایی که ورود کرده اند، شاهد بوده و هستیم. برای مثال دوران دفاع مقدس تجلی و ظهور بسیج و مشارکت گسترده مردم در برابر دشمن بود یا در دوران بیماری کرونا شاهد یکی دیگر از این جلوهها بودیم که با کمک مردم در تولید ماسک و کمکهای متعدد، بر این بیماری منحوس غلبه کردیم.
مشارکت مردم را میتوان در قالب پنج نوع مشارکت دسته بندی کرد؛ نخست «مشارکت مالی و اقتصادی» است، یعنی پشتوانه مالی مردم در جهش تولید به کار گرفته میشود. نوع دوم «مشارکت اجرائی و عملیاتی» و حضور مستقیم مردم به صورت نهضتی در تولید است؛ سوم «مشارکت علمی» و ایجاد گفتمان در جوامع عمومی و تولید علم در جوامع نخبگانی، چهارم «مشارکت معنوی» و در آخر هم «مشارکت در نظارت» است.
وی تصریح کرد: در مشارکت مالی و اقتصادی، توان مالی و نقدینگی مردم خیلی بالاست. شاهد این مدعا در سال گذشته به دومین طرح یکپارچه خودرو برمیگردد که دولت از متقاضیان خواست تا صد میلیون تومان برای خودرو های داخلی و ۵۰۰ میلیون تومان برای خودروهای خارجی بلوکه کنند، یک میلیون نفر در این طرح شرکت کردند؛ حتی اگر این یک میلیون نفر را متقاضی خودرو داخلی در نظربگیریم، چیزی قریب به ۱۰۰ همت جمع آوری شد. اگر یک درصد از ۱۰۰ همت را به سمت سرمایه گذاری در تولید دانش بنیان هدایت کنیم، گام بزرگ و مهمی در جهش تولید برداشتهایم و بسیاری مشکلات آن برطرف خواهد شد. بورس، سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان، واحدهای تولیدی متوسط و کوچک، خرد و خانگی میتواند از مصادیق بارز مشارکت مالی مردم در جهش تولید باشد. با توجه به ظرفیت مساجد و خیریهها، مشارکت قرض الحسنه مردم در کار تولیدی و اعطای تسهیلات از این طریق از دیگر راهبردهای مشارکت مالی و اقتصادی در راستای تحقق شعار سال میتواند باشد.
دستیار معاون علمی رئیس جمهور گفت: منظور از مشارکت اجرایی و عملیاتی، پای کار آمدن مردم و سوق دادن آنها برای تولید است. در این بخش آموزش و مربی گری (منتورینگ) کسب و کار از اصول جدی نهضت مردمی تولید و بر عهده دولت است که یک سامانه ملی برای آموزش کسب و کارها ارائه کند. همچنین در کنار آموزش کسب و کار، بحث مربیگری (منتورینگ) را هم در دستور کار خود قرار دهد و بستری را فراهم کند تا خبرگان و متخصصان هر حوزه بتوانند مهارت و انگیزه لازم را در افراد برای تولید ایجاد کنند.
وی ادامه داد: دومین راهبرد برای عملیاتی کردن مشارکت میدانی مردم، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار است. پیش از این، قانون تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار را داشتیم که قانون بسیار مترقی است، اما وقتی تولید کننده به سمت تولید میرود، عملا با آیین نامههای به شدت دست و پاگیری در این زمینه مواجه میشود. از این رو اگر میخواهیم جهش تولید را رقم بزنیم و هر کسی نسبت خود را جهش تولید مشخص کند، باید آیین نامه های دست و پا گیر را از سر راه برداریم و اصلاح کنیم.
شکری گفت: توسعه بازار کسب و کارهای مردمی، سومین راهبرد در تحقق مشارکت عملیاتی مردم است. یکی از مسائلی که به طور جدی وجود دارد و ما در آن مساله داریم، بحث بازار است؛ برای مثال یک تولید کننده در روستایی در سیستان و بلوچستان نمیتواند دو الی سه روزه کالای خود را به تهران برساند. بنابراین، یکی از اساسی ترین کارها در تحقق جهش تولید ایجاد زیرساخت لازم برای پشتیبانی لجستیکی در ارسال محصولات تولیدی مردم است. از دیگر موارد پشتیبانی در نهضت مردمی تولید که لازم است دولت انجام دهد، ایجاد زیرساختهای لازم برای نهضت مردمی تولید است که میتواند مواردی از جمله زمین، مواد اولیه، تجهیزات، تسهیلات و ... فراهم کند.
وی تاکید کرد: جهش تولید با مشارکت مردم، بی تردید به پشتوانه علمی و نخبگانی نیاز دارد. ما برای اقتصاد بازار آزاد، لیبرال، نئولیبرال و غیره پشتوانه علمی داریم اما چقدر اقتصاد مردمی ما از پشتوانه علمی برخوردار است؛ بنابراین، یکی از انواع مشارکت، مشارکت علمی خواهد بود. برای این نوع مشارکت دو راهبرد اصلی وجود دارد که شامل «گفتمان سازی و شبکه سازی در مجامع علمی و مردمی» و «تولید و ترویج علم اقتصاد مردمی» می باشد.
نخست باید یک گفتمان علمی برای پشتوانه مشارکت مردم در اقتصاد ایجاد شود. تولید علم در حوزه اقتصاد مردمی است. از این رو، با نهادهای متولی ترویج علم در تعامل هستیم تا این امر رقم بخورد. اساتید در این حوزه مقاله بدهند و نشریات در حوزه اقتصاد مردمی منتشر شود تا در نتیجه آن بتوانیم در بین مردم گفتمانسازی کرده و تبیین کنیم که پشتوانه علمی مشارکت مردم در تولید چه ساز و کاری باید داشته باشد.
وی بیان کرد: نوع دیگری از مشارکت مردم، مشارکت معنوی است و روی حمایت مردم از تولیدات ملی و داخلی با رویکرد تقویت فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و استفاده از ظرفیتهای مسئولیت اجتماعی افراد و شرکتها تاکید داریم. جهش تولید با توسعه بازار خیلی به هم مرتبط هستند. توسعه بازار هم مادامی محقق می شود که ما در مردم برای خرید کالای ایرانی اقبال ایجاد کرده باشیم؛ بنابراین یکی از راه کارهایی که می تواند در بحث توسعه بازار راهگشا باشد، بحث الگوسازی و فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانی است.
دستیار معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: این امر، نقطه مقابل تولید است. همچنین فرهنگ و اعتقادات مردم ما به گونهای است که میتوان از ظرفیت کمکهای خیرانه برای رشد تولید مردمی استفاده کرد. حال این کمکها میتواند به صورت مالی باشد یا تجربه و روحیه جهادی و داوطلبانه عملی.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم به معنای واقعی اقتصاد مردمی را محقق کنیم، یکی از لازمههای اصلی آن نظارت مردمی است. در سطح کلان سیاستها و برنامههای خوبی کلید میخورد اما وقتی به میدان عمل میرسد با مشکلات جدی در اجرای فرایندها مواجه میشویم. برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، نظارت مردمی نقش بسیار اساسی دارد و میتواند بسیاری از موانع تولید مردمی را رفع کند.
دستیار معاون علمی رئیس جمهور گفت: بی تردید، حمایت از شرکت های دانش بنیان، یکی از مصادیق اصلی تحقق شعار سال است. قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان که در سال ۱۳۸۹ مصوب شد، از اساس مردم پایه بود و طبق آن شرکت های دولتی نمی توانستند دانش بنیان شوند.
وی افزود: بحثی تحت عنوان مالکیت داریم، یکی از شروط اصلی برای دانش بنیان شدن خصوصی بودن آن است. بنابراین در خود قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، دغدغه مردمی سازی و مشارکت مردم در تولید مستتر است. اتفاقا رهبر معظم انقلاب هم بر این مهم تاکید بسیار دارند و در سخنرانی اول فروردین ماه سال جاری به حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان برای تحقق شعار سال توجه ویژه داشتند.
شکری گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به طور جدی در همه انواع مشارکت میتواند نقش کلیدی و موثری داشته باشد. یکی از موارد ورود جدی معاونت علمی و زیست بوم علم و فناوری، سطح مشارکت علمی است. در این نوع میتواند پشتوانههای نظری تولید اقتصاد مردمی را با توجه به ظرفیت علمی و نخبگانی تقویت و گفتمان آن را در کشور ایجاد کند. در مشارکت عملیاتی، زیست بوم علم و فناوری نقشهای زیادی می تواند ایفا کند..
وی بیان کرد: راه اندازی یک بخش تولیدی به پشتوانه هایی نیاز دارد. در زیست بوم علم و فناوری بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور داریم که میتوانند سهمی اساسی در بهره وری و افزایش تولید ناخالص داخلی داشته باشند. همچنین بسترسازی برای تولید مردمی از دیگر اقدامات جدی است که زیست بوم علم و فناوری میتواند در راستای مشارکت مردم در جهش تولید ایجاد کند.