تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اهمیت رسیدگی به مشکلات معیشتی اساتید دانشگاه‌ها تأکید کرد و آن را مهم‌ترین عامل مهاجرت نخبگان علمی کشور دانست.  

به گزارش ایرنا، جلسه کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله محسن اراکی و با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل مشاوره و سلامت وزارت علوم، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و اعضای کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی در خصوص وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان کشور برگزار شد.

در این جلسه حسین مظفر نایب رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع، گزارشی از بررسی‌های کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مجمع درباره وضعیت نخبگان و تولید علم در کشور ارائه کرد.

بنابراین گزارش، در ادامه جلسه، وزیر علوم با ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت علمی و آموزشی کشور، به وضعیت رتبه علمی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه پرداخت و بر بهبود وضعیت حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی و نیز افزایش بودجه در نظر گرفته شده برای دانشجویان دکتری و به‌روز رسانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه‌های کشور تاکید کرد.

وی همچنین به افزایش برخی شاخص‌های علمی و فرهنگی در ۲ سال و نیم اخیر اشاره کرد که از جمله مهم‌ترینِ آنها افزایش تعداد مجلات نمایه شده بین‌المللی کشور از ۶۸ مجله به ۱۰۱ مجله و نیز اقدامات خوب و موثر فرهنگی در آموزش عالی، اختصاص پنج درصد بودجه دانشگاه‌ها به امور فرهنگی مطابق برنامه هفتم و تخصیص ۱۱۰ درصدی بودجه دانشگاه‌ها در سه سال اخیر است.

زلفی‌گل بر اهمیت رسیدگی به مشکلات معیشتی اساتید دانشگاه‌ها تأکید کرد و آن را مهم‌ترین عامل مهاجرت نخبگان علمی کشور دانست.

مدیرکل مشاوره و سلامت وزارت علوم نیز با بررسی آماری وضعیت فرهنگی، اجتماعی و روانی دانشگاه‌های دولتی در شش کلان مسأله روانی – اجتماعی دانشجویان، توضیحاتی را ارائه کرد.

همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گزارشی از مجموعه اقدامات فرهنگی وزارت علوم را ارائه کرد و پس از آن اعضای کمیسیون ضمن بیان نظرات خود به منظور حل مسایل مطرح شده، پیشنهادهای را مطرح کردند.

ادامه بررسی این موضوع به جلسه آتی کمیسیون موکول شد.