ارومیه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۴۰ تالاب فصلی و دائمی در استان گفت: از این تعداد ۶ تالاب با مساحت چهارهزار و ۲۶۳ هکتار عضو کنوانسیون رامسر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید شهند روز پنجشنبه در سومین دور نشست منطقه ای مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور که با حضور ۱۵ استان در ارومیه در حال برگزاری است، افزود: آذربایجان غربی از جمله استان های مهم تالابی کشور به شمار می رود و لقب حیات سبز منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: تالاب ها پس از اکوسیستم‌های مرجانی جزو پرکاربردترین اکوسیستم ها به شمار می روند و ارزش یک تالاب ۱۰ برابر جنگل و ۲۰۰ برابر باغ است.

وی ادامه داد: حیات استان‌ها به حیات تالاب‌ها گره خورده است چراکه از نظر اکوسیستم دارای جایگاه زیست محیطی ویژه‌ای است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: تمامی تالاب‌های آذربایجان غربی آبگیری شده و از وضعیت خوبی برخوردار بوده و برخی از آنها نیز در حال سرریز شدن هستند.

شهند با بیان اینکه حقابه تالاب ها اختصاص داده شده، گفت: بیش از ۸۶ میلیون مترمکعب برای ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه حقابه اختصاص داده شده است و شاهد احیای آنها هستیم.

وی با اشاره به آخرین اخبار از دریاچه ارومیه نیز افزود: هم اکنون این دریاچه ارومیه دارای ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب است که از خبرهای خوب این روزهای استان به شمار می رود و تمام تلاش مدیران و مسوولان استانی بر احیای این نگین فیروزه‌ای آذربایجان است.

وی اضافه کرد: میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۲ درصد رشد دارد.

به گزارش ایرنا، دور سوم نشست منطقه‌ای مدیران کل حفاظت محیط زیست با محوریت معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها با حضور مدیران محیط زیست تمامی استان ها در ارومیه در حال برگزاری است.