بجنورد-ایرنا- طرح نهضت ملی مسکن شهرستان گرمه خراسان شمالی در دولت سیزدهم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و با الحاق ۱۴۰ هکتار زمین به محدوده شهری و ثبت‌نام ۲ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی، روند این طرح به خوبی در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، شهرستان ۲۵ هزار نفری گرمه در غرب خراسان شمالی واقع و با استان های سمنان و گلستان همسایه است.

این شهرستان در دولت سیزدهم رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه می کند و توانسته با احداث چند واحد صنعتی بزرگ از جمله کارخانه شمش منیزیم، فاز اول کانی تات و احداث گلخانه های هیدروپونیک کشاورزی گام مهمی را در توسعه منطقه بردارد و به هر میزان که صنایع این شهرستان کویری توسعه می یابد به همان میزان نیاز مسکن و توسعه محدوده شهری نیز توسعه می یابد.

طرح نهضت ملی مسکن برای جبران نیاز مردم مهاجر این شهرستان در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و افزایش ۱۴۰ هکتار محدوده شهری و ثبت نام بیش از ۲ هزار نفر متقاضی مسکن ملی از جمله فعالیت های مثبتی است که در دولت سیزدهم رقم خورد.

افزایش گستره شهر گرمه

فرماندار گرمه در این خصوص گفت: ۱۴۰ هکتار به محدوده شهر گرمه مرکز این شهرستان الحاق شد تا گامی برای سرعت دادن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن برداشته شود.

عبدالحسین قاضوی اظهار کرد: وسعت شهر گرمه پیش از این ۲۸۳ هکتار بود که با الحاق ۱۴۰ هکتار زمین، ۵۰ درصد به گستره شهر افزوده شد.

وی افزود: ۱۶ سال گذشته تنها ۲ هکتار در شهر درق به محدوده شهر ملحق شده بود اما در دولت سیزدهم این رقم به ۱۷ هکتار رسید.

فرماندار شهرستان گرمه اضافه کرد: در این مدت؛ تنها ۶۳۷ قطعه زمین برای ساخت مسکن شهری این شهرستان واگذار شده است اما در دولت سیزدهم ۲ هزار و ۲۳۲ قطعه واگذار شد.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم ۲ هزار و ۲۱ قطعه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ۲۱۱ قطعه زمین هم در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت واگذار شده است.

قاضوی خاطرنشان کرد: این زمین ها در قالب زمین های ۱۸۰ تا ۲۰۰ مترمربعی در اختیار متقاضیان مسکن قرار گرفته است و سه یا چهار خانوار می توانند با دریافت یک قطعه زمین نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند.

ثبت نام ۲ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن گرمه ثبت نام کردند که ۱۲۰ نیز در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موفق به ثبت نام شده اند.

سید علی میرکریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: پیرو تصویب الحاق ۳۴ هکتار در شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با موافقت کلیه اعضا به تصویب رسید که پس از تایید نقشه تفکیکی اراضی در کمیسیون ماده پنج، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای حدود ۳۰ هکتار اراضی الحاقی مرحله قبل، قرعه کشی انجام شده است و حدود ۷۲۱ قطعه نیز به متقاضیان معرفی شد و فرآیند اخذ سند در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اضافه کرد: در شهر گرمه در بخش تامین زمین و الحاقات، نیاز به الحاق ۱۰۰ هکتار دیگر داریم تا بتوانیم در بازه زمانی ۱۰ ساله نیاز مسکن شهر گرمه را مرتفع کنیم که ۹۰ هکتار دیگر نیز در دست الحاق داریم و امید است با همراهی همه دستگاه های اجرایی مرتبط، مراحل الحاقات با سرعت انجام و منجر به تولید قطعات مسکونی برای تقدیم به واجدین شرایط گردد.

به گزارش ایرنا، سهم خراسان شمالی از طرح «نهضت ملی مسکن» سالانه ۱۱ هزار و ۶۹۰ واحد مسکونی و در مدت چهار سال، ۴۶ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی است که سهم سه شهر بزرگ آن به ترتیب برای بجنورد ساخت ۲۲ هزار و ۱۴۲ واحد، شیروان پنج هزار و ۵۶۸ واحد و اسفراین هفت هزار و ۷۹۸ واحد در مدت چهار سال است.

در مجموع ساخت ۲۸ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در دست ساخت است و حدود ۲۵ هزار نفر در این استان واجد شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن شدند ضمن اینکه امکان ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در برخی شهرهای استان وجود دارد و این اقدام در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین انجام شده است.

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور واقع است.

این شهرستان دارای سه شهر و ۲ دهستان با ۱۵ روستا است.