زاهدان - ایرنا - احیای واحدهای تعطیل و نیمه ‌تعطیل در حالی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است که از زمان روی کار آمدن دولت شهید آیت الله رئیسی تاکنون ۱۰۸ واحد تولیدی راکد و غیرفعال در سیستان و بلوچستان به ریل تولید بازگشته و اشتغال رونق پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات و عدم توجه دولت قبل در دهه ۹۰، تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود برای احیا و راه‌اندازی مجدد این واحدها اقدام کرد.

اقدامی که با تلاش و همت مسوولان و مدیران اقتصادی دولت، کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شد که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود، واحدهای تعطیل یا نیمه ‌تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کنند تا کارگران دوباره به سر کار بازگردند که دستاورد آن رکوردشکنی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال شود؛ اقدامی که موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب را نیز فراهم کرد.

رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ماه امسال با اشاره به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی کشور افزودند: «مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌ بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست.»

بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات و عدم توجه دولت قبل در دهه ۹۰، تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود برای احیا و راه‌اندازی مجدد این واحدها اقدام کردبا این تفاسیر دغدغه‌مندی متولیان در این امر باعث شد تا سرمایه‌هایی که در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خاک خورده و نان کارگرانش آجر شده، جانی دوباره بگیرد و زمینه اشتغال برای یک‌هزار و ۷۹۱ نفر تنها در سیستان و بلوچستان آن هم در طول سه سال فراهم شود.

تقویت شهرک‌های صنعتی در حالی بهترین ظرفیت در راستای ساماندهی و رفع معضل بیکاری به شمار می‌رود که سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی و با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه از جمله دسترسی به سواحل مَکُران و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان نقش موثری در اجرایی شده برنامه توسعه محور شرق کشور دارد.

در کشور بیش از ۹۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که این صنایع نقش مهمی در توسعه اقتصاد و بحث اشتغالزایی ایفا کرده که حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در این صنایع علاوه‌بر رونق اقتصاد و اشتغال عاملی در تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و گسترش عدالت اجتماعی را به دنبال دارد.

خصوصیات کوچک بودن این صنایع باعث شده تخصصی‌تر کار کرده و به لحاظ همین کوچکی، چابک‌تر و انعطاف پذیرتر هستند و در شرایط مختلف اگر محصولی تولید و با مشکل مواجه شوند، بلافاصله محصول را دیگری که مورد نیاز است، جایگزین آن کرده و به تولید می‌پردازند.

یکی دیگر از اهمیت‌های صنایع کوچک، بدون شک نقش بی بدیل آنها در خنثی کردن تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه کشور است که می‌تواند در خودکفایی کشور و تحقق رونق اقتصادی، افزایش تولید ملی، نقش کلیدی و موثری ایفا کند.

اولویت دولت سیزدهم کمک به واحدهای تولیدی راکد برای برگشت به چرخه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون این استان با دارا بودن ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی موقعیت جغرافیایی ویژه خود از جمله دسترسی به سواحل مَکُران و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان نقش موثری در اجرایی شده برنامه توسعه محور شرق کشور دارد.

علیرضا راشکی افزود: یکی از برنامه های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر شناسایی و بررسی مشکلات و پیش بینی راهکارها برای راه اندازی مجدد و احیای واحدهای تعطیل است.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰۸ واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان مجدد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه اندازی شد که از این تعداد ۳۱ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده، و در مجموع با راه اندازی مجدد این واحدها زمینه اشتغال یک‌هزار و ۷۹۱ نفر فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های با اولویت دولت سیزدهم کمک به واحدهای تولیدی راکد برای برگشت به چرخه تولید است، تاکید کرد: در سال گذشته ۴۱ واحد تولیدی در استان مجدد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه اندازی شد که از این تعداد ۱۴ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بود.

وی اظهار کرد: علاوه بر شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان، ارائه تسهیلات توسط شبکه بانکی در راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی موثر بوده است.

راشکی گفت: بیشتر واحدهای تولیدی راه اندازی شده مجدد در شهرک‌های صنعتی زاهدان و جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات، پیگیری در تامین مواد اولیه از جمله صنایع بسته بندی گوشت، واگذاری واحدهای راکد و تعطیل به سرمایه گذار جدید، بازاریابی صنایع کانی‌های غیر فلزی با توجه به طرح نهضت ملی مسکن از عوامل راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی است.