تربت حیدریه- ایرنا- معاون فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج و مسوول دبیرخانه کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: این کنگره ۲۰ عنوان کتاب تولید کرده که پنج عنوان آن در مرحله چاپ قرار دارد و به محضر مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد.

جواد عوض روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: می توان به کتاب‌هایی با موضوع «حماسه بزرگ ۹ دی تربت حیدریه» اشاره کرد که از قیام مشروطه آغاز می شود و رویدادهای تاریخی حادث شده در این شهرستان را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: کتابی نیز درباره آیت الله طباطبایی نخستین امام جمعه تربت حیدریه در دهه ۵۰ هجری شمسی به عنوان رهبر جریان مذهبی ۹ دی با نام "آقای امام جمعه" نوشته شده است و موضوع یکی دیگر از کتاب‌ها سردار شهید حاج اصغر رمضانی است.

مسوول دبیرخانه کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: ۹ کمیته در ذیل کنگره شهدا مشغول به فعالیت هستند و خروجی کنگره شهدا بایستی پاسخی به همه سوال های پیرامون ایثار و شهادت باشد.

عوض افزود: مجوز برگزاری کنگره ملی شهدا به شهرستان هایی داده می‌شود که هزار شهید به اضافه یک داشته باشند و شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، مه ولات و رشتخوار ۲ هزار ۱۶۲ شهید دارند.

وی اضافه کرد: ان‌ شاء الله برای دیدار با مقام معظم رهبری در قالب این کنگره برنامه ریزی خواهد شد و در روز اجلاسیه میزبان ۳۰۰ مهمان کشوری و لشکری خواهیم بود.

معاون فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج تربت حیدریه گفت: کنگره شهدای تربت حیدریه از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده و مستقیم از شبکه های خراسان رضوی، افق و خبر پخش خواهد شد.

عوض افزود: مستندات بسیاری تولید شده و مصاحبه های فراوانی برای کنگره شهدای تربت حیدریه گرفته شده است به طور مثال برای نخستین مرتبه به مرکز اسناد ملی در تهران مراجعه شد و سندهای متعددی که با موضوع حماسه ۹ دی تربت حیدریه تهیه، تولید و نگهداری شده بود استخراج شد.

وی ادامه داد:گزارش هایی که از ژاندمری وقت تربت حیدریه در دهه ۵۰، نیروهای ارتش مستقر در تربت حیدریه و فرماندار وقت این شهرستان که به مرکز استان نوشته و سپس به تهران ارجاع شده بود جمع آوری شد و پیش بینی می شود حدود چهار هزار و ۷۰۰ سند در بازه زمانی سه‌ماهه در تربت حیدریه تولید و به مرکز کشور ارسال شده است و به مسوولان وقت گفته شده این شهرستان و شهر آبستن حوادث بزرگ خواهد شد که منجر به حماسه بزرگ ۹ دی شد.

مسوول دبیرخانه کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: نمایش آیینی هم به مدت ۱۰ شب از ۱۰ شهریور ماه در قالب این کنگره اجرا می شود که تلفیقی از هنرهای سینما، تئاتر و تلویزیون خواهد بود که در یکی از آنها حماسه ۹ دی ۵۷ تربت حیدریه و در یکی دیگر یکی از عملیات های دفاع مقدس بازسازی شده است.

عوض افزود: برای بازدید چهار هزار نفر در هر شب پیش بینی لازم انجام شده است که در شب آخر مهمانان ویژه ای از مشهد و تهران میهمان این برنامه خواهند شد.

۴۳ روز پیش از آن که انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی نهایی برسد، مردم انقلابی و غیور تربت حیدریه، در ۹ دی همان سال، با برگزاری تجمعات گسترده و حضور فعالانه در راهپیمایی ها توانستند دست نشاندگان حکومت مرکزی را از دیار خود رانده و زمام امور شهر خود را در دست بگیرند.

تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.