اردبیل - ایرنا - رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی راه و شهرسازی استان اردبیل از تصویب طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی و فرهنگی شهر اردبیل خبر داد.

محمود حسین‌زاده نجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح به همت معاونت معماری و شهرسازی راه و شهرسازی استان مرداد سال ۱۴۰۱ به مرحله عقد قرارداد با مشاور ذیصلاح رسید ، اظهار کرد: طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی و فرهنگی شهر اردبیل به عنوان یک مطالبه اصلی در جلسه کمیسیون ماده پنج استان اردبیل تصویب شد.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: مطالعات طرح ویژه حفاظت و احیای محدوده تاریخی شهر اردبیل به مساحت حدود ۲۶۱ هکتار با پیگیری و اقدامات معاونت معماری و شهرسازی و با برگزاری بیش از ۲۲ جلسه منظم استانی و ۱۰ جلسه در حوزه دفتر ترویج معماری وزارت متبوع با حضور کارشناسانی از راه و شهرسازی، استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری، نظام مهندسی ساختمان، شورای اسلامی و شهرداری اردبیل و همچنین بازدید میدانی از محله‌های هدف انجام و در نهایت در کمیسیون ماده پنج شهر اردبیل مصوب شد.

حسین‌زاده نجار ادامه داد: این مصوبه پس از طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای طی مراحل اداری و قانونی به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال خواهد شد.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: امیدواریم با تلاش و پیگیری مسئولان ارشد استان، تکلیف محدوده ۲۶۱ هکتاری هسته مرکزی شهر اردبیل در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مشخص شود تا شاهد احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کهن شهر اردبیل باشیم.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ‌کلخوران متعلق به امین‌الدین جبرئیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه‌های اردبیل هستند.

همچنین مقبره شیخ‌حیدر ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، سنگ نبشته‌های ساسانی ، قلعه‌های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین‌شهر ، قیزقلعه و شاه‌تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران ، تپه‌های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره‌سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق‌داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه‌خانی) ، دیز و نره‌گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت‌خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.