گچساران- ایرنا- فاز نخست طرح ساماندهی رودخانه باشت از پل شهید کلانتری تا پل شوش با اعتباری حدود ۱۶۰ میلیارد ریال برای مهار سیلاب و تامین آب اراضی کشاورزی منطقه روز یکشنبه با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسولان محلی به بهره برداری رسید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه در حاشیه آیین بهره برداری از این طرح گفت: این طرح از محل اعتبارات ملی، استانی و مسئولیت های اجتماعی نفت اجرا شد.

سید علی احمد زاده افزود: هدف از اجرای فاز نخست این طرح اجرای ساماندهی رودخانه باشت، تهیه و اجرای این طرح به روش خشکه چینی بود.

وی ابراز کرد: طول این رودخانه بیش از ۶ کیلومتر است که فازنخست این طرح که در محدوده پل باشت به سمت پل شوش به طول ۷۵۰ متر اجرا شد.

احمد زاده تصریح کرد: در این طرح آبی ساخت خاکریز حفاظتی سمت راست و چپ هر کدام به طول ۷۵۰ متر ، بستر سازی مسیر رودخانه به طول ۷۵۰ متر اجرا شد.

وی گفت: با اجرای کامل این طرح ۶ کیلومتر از رودخانه باشت تا پل شوش برای مهار سیلاب و آزاد سازی ساحل ساماندهی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد دبی ۲۵ ساله این طرح آبی را ۲۷۴ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد: عرض متوسط رودخانه باشت ۱۵۰ متر است.

آرش مصلح اظهار کرد: این طرح برای جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، فرسایش خاک، جلوگیری از تخریب خطوط انرژی (خط انتقال گاز و فیبر نوری و آب شرب ) و تخریب پل های مسیر این رودخانه در سیلاب ها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: -فاز دوم طرح ساماندهی رودخانه باشت از پل شهید کلانتری تا پل شوش امسال در این شهرستان آغاز خواهد شد.

مصلح ابراز کرد: بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال امسال برای ساماندهی رودخانه باشت اعتبار در نظر گرفته خواهد شد.

وی اظهار کرد: شهرستان باشت یکی از قطب های مهم کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد است.

شهرستان ۲۲ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.