زنجان - ایرنا - امروز پس از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نیز ۳۵ سال از رحلت امام خمینی (ره) اندیشه ایشان همچنان عامل بالندگی نظام جمهوری اسلامی است و وفاداران راه ایشان این مسیر را با قوت و امید ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، روزهای منتهی به اواسط خرداد یادآور رخدادهای تاریخی خاص در کشور بوده که برای همیشه در تقویم ها ثبت و ضبط شده است.

یکی از این روزهای حزن انگیز، ۱۴ خرداد سال ۶۸ و رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی بود که علاوه بر ملت ایران، جهانیان را نیز محزون و ماتم زده کرد.

امام راحل تاثیرات زیادی بر منطقه و جهان داشتند و انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل توانست هژمونی آمریکا و استکبار جهانی را در غرب آسیا با شکست مواجه کند.

اگرچه امام راحل اکنون در بین ما نیستند اما روح و اندیشه‌های ایشان همچنان در جهان، منطقه و میان ملت آزاده جهان باقی است که این اندیشه‌ها می‌تواند مکتب‌ساز نسل‌های آینده باشد.

ولایت فقیه، عامل دوام و بقای نظام جمهوری اسلامی

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: وقتی سخن از حضرت امام(ره) می شود رهبری کبیر ایشان در انقلاب اسلامی بیشتر اولویت پیدا می کند اما من از منظر دیگری به ایشان می نگرم، می خواهم بعد رهبری ایشان را در انقلاب اسلامی که در جای خود بسیار پر جلال و شکوه است کنار بگذارم و به ایشان به عنوان یک اندیشه ورز خبره، یک فیلسوف سیاسی و یک عالم دینی که مرجعیت شیعی نیز دارد بنگرم.

فرشید جعفری ادامه داد: ایشان معتقد به استقرار یک نظام دینمدارانه شیعی بود که از پس آن یک دولت اسلامی با محوریت ولی فقیه تاسیس می گردد، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود به تجربه، برکات این نظام را در وضعیت های بحرانی حس کرده است.

وی افزود: اندیشه حضرت امام (ره) اکنون که شدیدترین تحریم ها و فشارها از سوی قدرت های بزرگ علیه جمهوری اسلامی برقرار است ملاحظه می کنیم، اگر نبود این اندیشه و اگر عملیاتی نمی شد باید اذعان کرد که کشور به این مرحله از شکوفایی نمی رسید.

جعفری گفت: شما نمونه ای از این نظام سیاسی را در جهان نمی توانید بیابید، از این منظر است که منحصر به فرد بودن معنا پیدا می کند. به نظر من ولی فقیه بیشتر در وضع بحرانی نقش خود را ایفا می کند ولی فقیه که قدرتش مبتنی بر تعداد افراد انسانی ست که از او حمایت می کنند. این حمایت تبعیت مطلق را نیز با خود دارد. این تبعیت است که نظام مقدس اسلامی شیعی را در وضعیت های بحرانی نجات می بخشد.

وی ادامه داد: جنگ هشت ساله ایران و عراق و دفاع مقدس این کشور از مرزهای متعارف ملی آن هم متعاقب یک انقلاب که اگر در کشوری با نوع نظام سیاسی سکولار اتفاق می افتاد یقین بدانید که دوام و بقایش در ابهام قرار می گرفت، نقش ولی فقیه و شخص حضرت امام نقش اول را در مدیریت جنگ ایفا کرد کافی ست فرض کنید که نوع نظام سیاسی لیبرال دموکراسی غربی بود قطعا در مواجه با بحران جنگ نمی توانست دوام بیاورد.

جعفری گفت: نقش مقام معظم رهبری در حادثه شهادت رییس جمهور و همراهانش نیز کاملا مشهود بود .اگر ولی فقیه نبود یقین بدانید که نظام مقدس با چالش بزرگی رو به رو می شد سخن پایانی اینکه در مسیر ولایت قرار گرفتن می تواند کاری ترین بحران های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با مدیریت متعالی از سر بگذراند.

زیربنای همه فعالیت های امام (ره) قیام برای خدا بود

ابراهیم راسخی فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه برترین ابتکار حضرت امام خمینی (ره) خلق نظریه جمهوری اسلامی برگرفته از قرآن و روایات و مهمتر از همه عملی ساختن این ایده بود، گفت: در واقع نظام جمهوری اسلامی تنها نظام برآمده از یک انقلاب بزرگ در چند صد سال اخیر است که محتوای آن منبعث از آموزهای اسلام و ارکان نظام بر اساس رأی و نظر مردم تعیین می شود.

وی به تعبیرات رهبر معظم انقلاب در تبیین ابعاد مختلف شخصیت و اندیشه حضرت امام خمینی ره اشاره کرد و گفت: جایگزینی مردم سالاری دینی به جای ساخت سیاسی سلطنتی و زنده کردن فضای معنویت مهمترین دستاورد فکری امام بود.

راسخی گفت: حضرت امام به معنای واقعی کلمه یک انسان ممتاز بود ، پاکی و پرهیزکاری، اهل معنویت و عرفان و حکمت و عقلانیت در شخصیت ایشان جمع بود، امام شجاع بود، هرگز مأیوس نمی شد چرا که زیربنای همه فعالیت های ایشان قیام برای خدا بود.

وی با بیان اینکه ایستادگی در برابر تحمیل و نفوذ دولت خارجی، اهمیت دادن به توانایی ملت ها، اصرار به وحدت مسلمین و مبارزه با تفرقه افکنی استکبار، از دیگر مولفه اندیشه امام بود، گفت: تاکید بر شکستن تحجر و ارتقای در فهم و عمل اسلامی، نقش محوری دادن به تامین عدالت اجتماعی و توجه ویژه به مبارزه با رژیم اشغالگر و غیرقابل اغماض بودن مبارزه با رژیم صهیونسیتی وجوه اساسی دیگر اندیشه آن مرد بزرگ بود.

وی به تاکید حضرت امام بر وحدت ملی و حفظ مردمی بودن حکومت و رابطه با مردم اشاره کرد و گفت: اصرار بر سازندگی کشور با تکیه بر توان داخلی در اندیشه امام جایگاه والایی دارد.

ایران به برکت اندیشه حضرت امام(ره) به جایگاه برجسته‌ای در دنیا رسیده است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: ایران به برکت انقلاب اسلامی، امام راحل و خون شهیدان حرفی برای گفتن در دنیا دارد و از لحاظ قدرت و امنیت و پیشرفت‌های علمی، پزشکی و نظامی به جایگاه برجسته‌ای رسیده است.

حجت‌الاسلام علی ناصر افزود: مسلمانان در این روز احساس یتیمی کردند چون یک پدر بزرگ را از دست دادند که آیندگان او را بهتر خواهند شناخت.

ناصر افزود: طبق آیات قرآن کریم هر چیزی که در این دنیا وجود دارد از بین رونده است و تنها چیزی که باقی می ماند ذات مقدس خداوند است البته اسم و رسم بندگان پاک خداوند نیز مانا خواهد بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: آنچنانکه محبت امام حسین (ع) روز به روز در قلب‌ها رسوخ می‌کند و پرچم او ۱۴۰۰ سال بعد نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در کشورهای دشمن نیز برافراشته خواهد شد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) نور متصل به خداوند است و این نور الهی خاموش شدنی نیست، دشمنان نقشه کشیدند تا امام راحل را تحریف کنند و از مسیری که برای پیروزی ترسیم کرده بودند دور سازند اما موفق نشدند.

ناصر عنوان کرد: ۱۴ خرداد ۶۸ امام راحل از دنیا رفت و دشمنان فکر می‌کردند فاتحه نظام و انقلاب خوانده شده است، دشمن نقشه‌های شومی علیه ایران داشت اما عزیز دیگری سکاندار کشتی انقلاب شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: نام امام همچنان زنده مانده و ۱۴ خرداد بهانه‌ای است تا امام راحل را بیشتر و بهتر بشناسیم، امامی که دشمن برای او هزینه می‌کند تا از ذهن‌ها پاک شود ولی موفق هم نخواهد شد.