کرج - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به شناسایی مواردی از ابتلا به بیماری ویروسی تب دانگ (منتقله از طریق نیش پشه آئدس) در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بر رعایت دقیق نکات بهداشتی به ویژه از بین بردن آب های راکد به عنوان زیستگاه و محل اصلی رشد و تکثیر این حشره تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی البرز، دکتر شهرام صیادی روز یکشنبه با بیان اینکه ابتلا به تب دانگ منجر به فوت یک بیمار در کشور شده است، افزود: عموم شهروندان به ویژه افرادی که اخیرا به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده اند، می بایست در راستای پیشگیری از خطر ابتلا و شیوع بیماری، نکات بهداشتی را به دقت مراعات کنند.

وی تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد شدید مفاصل و عضلات، خستگی، استفراغ، بثورات پوستی، خونریزی خفیف بینی و لثه، کاهش پلاکت خون و لکه های خونی زیر پوستی را علائم اصلی بیماری تب دانگ برشمرد و تصریح کرد: البرزنشینیان به ویژه افرادی که سفری به کشورهای حوزه خلیج فارس داشته اند، با مشاهده این علائم می بایست در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از تکثیر شه مهاجم آئدس(ناقل این بیماری) بهسازی محیط و از بین بردن آب های راکد به عنوان زیستگاه مناسب رشد و تکثیر این حشره است.

تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌ می شود. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.