شیراز-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از آغاز برداشت چغندر قند در ۱۸۰ هکتار از اراضی این شهرستان تحت آبیاری نوین از نوع نواری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود متوسط برداشت در هر هکتار ۶۰ تن باشد و در مجموع حدود ۱۱۰هزارتن چغندر برداشت شود.

محمد حیدری چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اراضی زیر کشت نسبت به سال گذشته ۵۰ هکتار و میزان برداشت آن ۸۰ درصد افزایش داشته است و عامل این افزایش کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آبیاری با استفاده از روش‌های نوین نظیر تیپ نواری است.

کاهش ۵۰درصدی مصرف آب و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی

وی بهره‌گیری از بذر، کود و سموم مناسب را از دیگر عوامل افزایش سطح زیر کشت و میزان برداشت این محصول دانست و گفت: نظارت بر کشت و برداشت این محصول و توصیه کارشناسی به چغندرکاران به صورت مستمر در دستور کار است؛ در حقیقت کاشت این گیاه زیر چتر حمایت کامل دولت انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین اضافه کرد:برداشت این محصول توسط ماشین آلات انجام می‌شود و برای این سطح زیر کشت ۲۰۰نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

برنامه‌های حمایتی و تشویقی دولت از چغندرکاران

حیدری عنوان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی بعنوان متولی امر در حوزه کشاورزی برنامه‌های حمایتی و تشویقی نظیر واگذاری کود یارانه‌ای، دادن مشاوره‌های فنی و بیمه چغندرکاران را دنبال می‌کند.

وی درباره خرید تضمینی این محصول گفت: این مدیریت به طور مستمر جلساتی را با کارشناسان‌ شرکت قند استان و نماینده شرکت قند مرودشت جهت بازدید و عقد قرارداد برگزار کرده و مقرر شده پس از انجام عملیات برداشت، محصول بارگیری و به شرکت قند مرودشت ارسال شود.

حیدری یادآور شد: افزون بر خرید تضمینی، تأمین بذر و سم نیز از دیگر خدمات کارخانه قند مرودشت به کشاورزان برای کشت قراردادی به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین دوره رشد برای تولید چغندر قند را ۶تا۹ ماه و زمان برداشت آن را در خرداد ماه عنوان کرد و گفت: زمان برداشت چغندرقند امسال بدلیل تغییرات جوی کمی به تاخیر افتاد.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.