بجنورد-ایرنا- این روزها با عبور از محلات شهری بجنورد با رژه موش‌هایی مواجه می‌شوی که بومی نیستند و همراه با بار کامیون‌ها از بنادر کشور به این نقطه منتقل شده‌اند و شهرداری مرکز خراسان شمالی نیز کار مقابله با این جونده های مزاحم را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، فصل گرم تابستان در راه است و امسال زودتر از سال های گذشته سر و کله موش های خیابانی در بجنورد پیدا شده است و جوندگان موذی که از شهرهای بندی با بار کامیون ها به این استان ورود کرده اند به حدی سرعت تکثیر بالایی دارند که تمامی خیابان های بجنورد را تسخیر کرده اند و حالا تبدیل به یک معضل شده اند.

گذر از کنار جوی ها و کانال های سطح شهر بجنورد و موش های سربه هوا با جثه بزرگ و سرعت بالا این روزها بیشتر به چشم می خورد و این ناخوانده های مزاحم آزادانه برای خود می چرخند و با دم بلند خود از این سو به آن سو دنبال طعمه و غذا می کردند.

اگرچه شهرداری دست به کار شده و با تله گذاری و سموم مختلف کار مقابله با این موش ها را آغاز کرده است ولی برای رسیدن به ریشه کنی کامل نیاز به همکاری شهروندان و کسبه بازار نیز دارد و از آنجایی که جوی های سرپوشیده بهترین مکان برای کلونی این جانور محسوب می شود از شهروندان درخواست می از ریختن آشغال به داخل جوی و کانال خودداری کنند.

خودنمایی موش‌ها در خیابان‌های بجنورد

شهردار بجنورد در این خصوص گفت: مرکز خراسان شمالی این روزها با معضل اجتماعی ازدیاد موش ها در برخی از مناطق و محلات مواجه است و موش ها با نژاد های خاصی وارد بجنورد شدند و از نوع نژادهای بلژیکی و نروژی هستند و موش های بومی منطقه ما نیستند.

محمدعلی کشمیری افزود: برخی از شهروندان ادعا می کنند که نحوه ورود این موش ها به این منطقه به وسیله کامیون و تریلی های حمل بار از بندر به بجنورد است که دور از ذهن نیست.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که این موش ها در منطقه بندر و روی کشتی ها به وفور دیده می شود و انتقال آن به بجنورد شاید از این طریق اتفاق افتاده باشد.

شهردار بجنورد ادامه داد: موش ها به شکل عجیبی نسبت به روش‌های دفن مقاوم هستند و تله گذاری خوراکی، کپسول و سموم به طور مرتب در جوی های سطح شهر پخش می شود و سرعت تکثیر آنان از کارایی این سموم بیشتر است.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل جمعیت موش‌ها، کاهش حجم غذای آنان است، موش‌های شهری از زباله‌ها تغذیه می‌کنند و مدیریت پسماند از جمله راه‌های کاهش جمعیت آنان است.

حمله به کلونی‌ها با تله و دام

شهردار بجنورد مکان و مامن مورد نیاز موش ها را جوی های سرپوشیده دانست و عنوان کرد: خودداری رهاسازی مواد خوراکی در جوی ها از اقدامات پیشگیرانه است و شاید در چند سال گذشته در این فکر نبودیم که با سرپوشیده شدن جوی ها، مکان تکثیر این جانور موذی امن می شود.

وی یادآور شد: معروف ترین مکان تجمع موش ها در چهارراه مخابرات بجنورد است و وقتی کسبه آن منطقه اعلام کردند که به صورت کلونی تجمیع کرده اند سریع با این مکان مقابله شد.

کشمیری افزود: مکان های تجمع، کلونی و بحث دام‌گذاری، تله گذاری و سم گذاری در دستور کار قرار دارد و از متخصصین و صاحب نظران درخواست می شود به ما کمک کنند، تاکنون نظراتی به ما اعلام شده مثل برخورد از طریق یک سری از دستگاه های تشعش زا که بحث زیست محیطی تاییده نشده است.

به گفته وی همکاری شهروندان در این طرح بسیار حائز اهمیت است و شهروندان در صورت مشاهده نقاطی که حیوانات موذی تجمع دارند، به سامانه ۱۳۷ اطلاع‌رسانی کنند تا در کوتاهترین زمان اقدام به طعمه‌گذاری و مبارزه با آن‌ها انجام شود.

شهروندان به کمک بشتابند

متاسفانه دیده می‌شود که برخی کاسبان پسماند خود را در جوی‌های شهری و کانال‌های آب رها می‌کنند یا لوله‌کشی فاضلاب منازل مسکونی به سمت جوی‌های شهری هدایت می شود که کار صحیحی نیست، یک احتمال ازدیاد موش ها می تواند همین عوامل انسانی باشد.

بهداشت محیط و مدیریت شهری لازم است اقدامات لازم را جهت ریشه کنی این حیوانات موذی شرعت دهد و مناطق آلوده شناسایی و تمامی منافذ، کلونی گذاری شود و مبارزه با این جانوران صورت گیرد.

همچنین مشارکت و همکاری شهروندان برای پاکسازی این مناطق از وجود خزندگان موذی و معضل اجتماعی پیش از پیش احساس می شود.

می طلبد تا شهرداری سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تری برای مبارزه با این جانوران انجام دهد.

شهر ۲۳۰ هزار نفری بجنورد بیش از ۳۶ کیلومتر مربع گستره دارد.

بجنورد مرکز خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.