به گزارش ایرنا، این روزها معابر مرکزی پایتخت به ویژه مسیر پیاده راه خیابان ولیعصر (عج) حدفاصل بلوار کشاورز به سمت خیابان مطهری به برچسب تبلیغاتی اختصاص دارد، گویا دیگر مسیر پیاده نیست بلکه به تریبون برخی شرکتها برای گرفتن نیرو و یا خرید کالاهای خود اختصاص دارد.
یکی از افرادی که مدام در حاشیه پیاده راه خیابان ولیعصر (عج) بی محابا در حال نصب برچسب تبلیغاتی است در این باره میگوید: صاحبان مشاغل از ما میخواهند که در فلان نقاط به ویژه در معابر پرتردد بر روی زمین برچسب نصب کنیم.
این فرد میگوید: بیشترین برچسب را بر روی خیابان ولیعصر (عج) به ویژه از چهارراه ولیعصر تا مطهری و همچنین خیابان انقلاب حوالی دانشگاه تهران که محل تردد بی شمار شهروندان و اماکن اداری و تجاری است برچسب نصب میکنیم.
در این باره معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۶ تهران به خبرنگار ایرنا گفت: این روزها تبلیغات بهترین روش برای معرفی کالا و خدمات محسوب میشود اما در این میانبرخیها ترجیح میدهند بهجای صرف هزینه برای تبلیغات قانونی، از روشهای آسانتر، کمهزینهتر و مقرون به صرفهتری برای معرفی کالا یا خدمات خود استفاده کنند.
حسن اختر دانش می افزاید: افرادی که روی درب منازل و مجتمعهای مسکونی، دیوارها، پلهای عابرپیاده، چراغهای راهنمایی و رانندگی، مبلمان و تاسیسات شهری و حتی کفپیادهروهای شهر هرگز از تیر تبلیغاتشان درامان نیست، افرادی که بهواسطه شیوه غیر اصولی و نادرست تبلیغات، درایجاد اغتشاشات و آلودگیهای دیداری سیمای شهر سهم بسزایی دارند و باید با آنان با جدیت بیشتری برخورد کرد.
وی اضافه کرد: اگر همین حالا پشت درب منزلخود و همسایهتان را نگاه کنید با انبوه برچسبهای تبلیغاتی روبهرو میشوید این برچسبها که از تاریخچه ورودشان به عرصه تبلیغات شهری بیش از سه دهه گذشته، امروزه به عنصر شماره یک اغتشاش بصری درنقاط مختلف تهران تبدیل شده وکارگران شهرداری این منطقه برای پاکسازی و امحا این گونه تبلیغات غیرقانونی در نقاط مختلف، به شکل مستمر و شبانهروزی تلاش میکنند تا اینگونه آلودگیها را از چهره شهر پاک کنند.
اختر دانش، در خصوص برچسب کنیهای پرتکرار در برخی از معابر منطقه ۶ تهران، از جمله خیابانهای انقلاب اسلامی، مفتح، حضرت ولیعصر (عج) گفت: در این محدودهها که برچسبزنی تبلیغاتی غیرمجاز درکف سنگفرش و پیادهروها شیوع بیشتری دارد، یک تیم شبانه شامل چند نفر کارگر به همراه خودرو و تجهیزات مربوط به پاکسازی و امحا مثل واترجت در این معابر حضور مییابند و با زحمت و تلاش زیاد، از پاسی از شب تا حدود ساعت سه بامداد مسیر چند کیلومتری را از وجود این برچسبها پاک میکنند، اما متاسفانه با روشن شدن هوا و آغاز روزی دیگر، مدت زمانی نمیگذرد که دوباره این برچسبها جان و روح شهر را زخمی و آلوده میکند.
این مقام مسوول در پهنه مرکزی تهران عقیده دارد که ابتدا باید میزان جریمه نقدی در ماده ٩٢ قانون شهرداریها اصلاح و با توجه به شرایط جامعه به روزرسانی شود تا جنبه بازدارندگی داشته باشد و متولیان امر بتوانند با قدرت و جدیت بیشتر با اینگونه تخلفات برخورد و از روند روبه رشد تبلیغات مضر و غیرقانونی درنقاط مختلف شهر جلوگیری کنند. ضمن اینکه با این کار بودجه سنگینی که هربار بابت پاکسازی و امحا این گونه برچسبها صرف میشود نیز در جای مناسب و برای افزایش رفاه و آسایش شهروندان هزینه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بر اساس ماده ٩٢ قانون شهرداریها تبلیغات روی معابر شهر به جز در اماکنی که شهرداری آنها را مجاز دانسته، ممنوع است.
همچنین پیشبینی شده است تا در صورت نصب هرگونه اوراق تبلیغاتی درنقاط غیرمجاز، متخلف ابتدا تذکرات قانونی را دریافت کند و درصورت تکرار به پرداخت جزای کیفری محکوم شود؛ مجازاتی که برای این جرم بسیار ناچیز است و به دیدکارشناسان باید اصلاح و به مجازات سنگینتر تبدیل شود.