اراک - ایرنا - سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک از اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفظ بناهای تاریخی و بازار شهر اراک خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسین منصوری زاده روز چهارشنبه در نشست رسیدگی به مشکلات بازار تاریخی با حضور هیات امنای بازار و نمایندگان سراهای آقایی و حاج باشی در محل شهرداری بافت تاریخی، افزود: ورود خودرو و موتور سیکلت به داخل بازار، مرمت و ضرورت بام سازی و اجرای کاهگل پشت بام برخی سراها جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، بهسازی سرویس بهداشتی‌های سراها، ساماندهی بساط گستران و رفع سد معبر در بازار، ضرورت استقرار عوامل نیروی انتظامی و پلیس در نزدیکی بازار در راستای تامین امنیت و آسایش شهروندان از خواسته‌های کسبه این مجموعه تاریخی است.

وی ادامه داد: شورای راهبری برای حفاظت و احیای بازار تاریخی با عضویت فرماندار، دادستان، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اراک، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی و اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و با مسئولیت فرمانداری تشکیل و در نشست‌های برگزار شده مشکلات موجود در بازار اراک مورد بررسی قرار گرفته است.

منصوری زاده اظهار کرد: همچنین تفاهم نامه‌ای در راستای حفظ و احیای بازار تاریخی در دست تنظیم است که پس از انعقاد تفاهم نامه، تمامی دستگاه‌های عضو موظف به تامین اعتبار و مشارکت در حفظ و احیای بازار بزرگ اراک خواهند بود.

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک بیان کرد: در سال جاری و با مساعدت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اراک، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت، حفظ، احیا و رفع خطر از مجموعه بازار بزرگ اراک و برخی بناهای تاریخی در نظر گرفته شده و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز برای مناسب سازی و کف فرش نمودن گذرهای بازار مصوب شده و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

منصوری زاده افزود: مرمت و رفع خطر از سرای آقایی و حاج باشی و قسمتی از سرای نوذری از مهمترین این طرح‌ها است که اولین نشست هماهنگی و نحوه مشارکت مالکین و کسبه سراهای فوق در محل منطقه بافت تاریخی شهرداری و با حضور نماینده هیات امنای بازار و نمایندگان این سراها تشکیل و نمایندگان بازاریان آمادگی کسبه بازار اراک را جهت مشارکت در مرمت و رفع خطر و پرداخت قدرالسهم تعیین شده در شورای راهبردی به میزان ۳۰ درصد کل هزینه مرمت را اعلام نمودند.

وی خاطر نشان کرد: اولویت شهرداری در اجرای پروژه‌ها ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان اجرا است که با استفاده از مصالح مرغوب و نظارت به هنگام و موثر و بکارگیری پیمانکاران مجرب و نیروی کار ماهر و جلوگیری از واگذاری کار به پیمانکاران دست دوم از سوی شهرداری و همکاری و مشارکت موثر بازاریان، این مهم محقق می‌شود.

شهرداری بافت تاریخی اراک، بخشی از هسته مرکزی این شهر شامل بازار تاریخی محدوده خیابان‌های حصار، محسنی، شیخ فضل‌الله نوری، مولوی و بخشی از خیابان قائم مقام و میدان ارگ این شهر را در بر می‌گیرد.

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. که در تاریخ دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.