ارومیه - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی ارومیه گفت: سالانه ۹۴ هزار تن انواع فراورده های خام دامی شامل از گوشت و شیر توسط دامداران این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

پرویز امجد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۳۴ واحد دامداری صنعتی با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰ راس و ۱۶ هزار و ۴۵۵ دامداری سنتی با جمعیت ۸۰۹ هزار و ۸۲۸ راس دام در شهرستان ارومیه فعال است.

وی اظهار کرد: از این تعداد واحد دامداری صنعتی و سنتی در مجموع سالانه بیش از ۹ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز و ۸۵ هزار تن شیر تولید و روانه بازار می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه با اشاره به اینکه برنامه های مطلوب و زیربنایی برای ساماندهی دامداران استان در دست اقدام است بیان کرد: ساماندهی و ثبت امار همه دامداران در سامانه اصلاح نژاد دام کشور در راستای آمار گیری صحیح و دقیق به صورت ازمایشی انجام می شود در دست اقدام است.

امجد ادامه داد: تداوم ارائه خدمات و تحویل نهاده های دامی با هماهنگی کارخانجات خوراک دام شهرستان در راستی پلاک کوبی دام ها و افزایش تولید، و تلاش در جهت ساماندهی واحد های سنتی و اخذ پروانه دامدارای در راستای تسهیل امور دامداران ، ارائه تسهیلات به آنان در راستای بهبود جایگاه دام و نوسازی جایگاهها و سوق دادن دامداران جهت افزایش عملکرد و تولیداز جمله برنامه های در دست اجراست.

وی با اشاره به برگزاری کلاسهای ترویجی در راستای پرروش نژادهای پر تولید دو منظوره گفت: استفاده از ظرفیت کارخانه های خوراک دام در راستای تولید محصولات دامی جدید و اقتصادی با استفاده از ضایعات محصولات کشاورزی در جهت افزایش هر چه بیشتر محصول و بهره وری از محصولات دامی نیز در حال پیگیری است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ارومیه ادامه داد: اجرای اولین طرح پرورش گوسفند داشتی پر تولید دو منظوره در استان( شیر و گوشت نژاد آصف) توسط شرکت دشت سبزاسپوتا در بخش باراندوزچای روستای اردوشاهی با ظرفیت سه هزار راس در سه فاز تکمیل و آماده بهره برداری شده است.

وی بیان کرد: فاز اول این طرح به تعداد ۶۰۰ راس به بهره برداری می رسد که میزان اشتغال زایی آن در حدود ۱۰ نفر به طور مستقیم با سرمایه گذاری ۳۸۰ میلیارد ریال است که ۲۰۰ میلیارد ریال آن با سرمایه گذاری شخصی و ۱۸۰ میلیارد ریال از منابع دولتی در قالب تسهیلات بانکی جهت اجرای این طرح پرداخت شده است.

امجد بیان کرد: این نژاد از گوسفند در کشور اسپانیا تثبیت و بوسیله پارامترهای ممتاز شیری از جمله بازدهی بالای شیری، دوره شیرآوری طولانی، سن بلوغ پایین، باروری مطلوب در سیستم های تولیدی متمرکز شناخته می شود که در این سیستم ها نژاد مذکور نقش کلیدی در تولید و بهره وری اقتصادی ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا بیش از ۱۶ هزار واحد دامداری سنتی و صنعتی در ارومیه فعال است که به کار تولید فراورده های دامی اشتغال دارند، ۱۳۴ واحد از این دامداری ها صنعتی و بقیه سنتی هستند.