تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» را در سال دوم اجرای این مصوبه مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت آموزش‌ و پرورش با فعال‌سازی همه ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خود اقدامات شایسته‌ای در استانداردسازی برگزاری آزمون‌های نهایی مدارس داشته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار کرد: بر اساس رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، باید از مرزهای کنونی دانش به‌عنوان آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور در مهم‌ترین رشته‌ها عبور و عقب‌ماندگی ها را با بهره‌گیری از استعداد علم و تحقیق و به واسطه جوشاندن چشمه دانش در میان خود جبران کنیم.

وی ادامه داد: انجام این مهم، مستلزم موارد متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بسترسازی تمرکز فعالان حوزه علم و دانش به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان بر برنامه درسی رسمی و پرهیز از تضییع این سرمایه ارزشمند در پرداختن به امور فرعی و تنزل علم نافع و ژرف به آموخته‌های سطحی و غیرکاربردی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه، این شورا ارتقای شأنیت آموزش رسمی در نظام آموزشی کشور را از طرق مختلف پیگیری می‌کند، یکی از اثرگذارترین آن‌ها را افزایش اعتبار مؤلفه «سنجش و ارزشیابی تحصیلی» و بهره‌گیری از قوت آن در اصلاح جریان یادگیری از طریق فراهم‌آوردن امکان اعمال قطعی سوابق تحصیلی دوره دوم آموزش متوسطه در فرایند ورود به آموزش عالی عنوان کرد.


خسروپناه با بیان اینکه اکنون در دومین سال اجرای مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» هستیم، ضمن ابراز خرسندی از اثرات مثبت این تغییرات و بازگشت تمرکز معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به کتاب و کلاس درس رسمی، اجرای مصوبه یادشده را هم‌راستا با قوانین پیشین و با درنظرگرفتن نظرات کارشناسی و ظرفیت‌های موجود نظام آموزشی کشور تدوین و ابلاغ شده دانست.

وی گفت: وزارت آموزش‌وپرورش نیز با فعال‌سازی همه ظرفیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خود، اقدامات شایسته‌ای در استانداردسازی برگزاری آزمون‌های نهایی و تولید سوابق تحصیلی در هریک از مراحل طراحی، اجرا، تصحیح و فراوری نتایج آزمون‌ها داشته است.

خسروپناه افزود: متعاقب این اقدامات، نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی معتبر در دوره دوم متوسطه مستقر، نتایج قابل‌اتکا برای پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فراهم و زمینه بازگشت نظام آموزشی به مسیر اصلی خود مهیا شده است.

وی ضمن قدردانی از وزرای آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در توجه و پیگیری مستمر اقدامات تا حصول نتیجه مطلوب، آسیب‌شناسی فرایندهای اجرایی دو سال گذشته و رفع ایرادهای احتمالی مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی»، در ادامه تقویت و ارتقا سطح کیفی ملزومات و زیرساخت‌ها به‌ویژه تأمین منابع مالی از سوی دستگاه‌های مربوطه برای بهبود هرچه بهتر اجرای این مصوبه در سال‌های پیشرو را ضروری خواند.