بروجرد - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان گفت: تامین منابع مالی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی لرستان از بازار سرمایه در اولویت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خاکی روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان با وزیر صنعت، معدن و تجارت در فرمانداری بروجرد اظهار کرد: ما مخالف افزایش درآمد مالیاتی نیستیم اما مادامی که مودیان مالیاتی افزایش پیدا نکند، این فشار قطعا باعث اخلال در کسب و کار و فعالیت های اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های انبساطی و انقباضی بانک مرکزی و وجود فراز و نشیب‌هایی در پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی، افزود: از بانک‌های استان انتظار می‌رود با توجه به شرایط روز و وضعیت موجود با دریافت‌کنندگان تسهیلات تا حد ممکن کنار بیایند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه اقتصادی را عدم پرداخت تسهیلات مورد نیاز در زمان مورد انتظار دانست و عنوان کرد: متأسفانه مدت‌زمان بررسی و روند پرداخت تسهیلات نیز بسیار طولانی است و این موضوع ممکن است فرصت‌های به دست آمده برای فعالان اقتصادی را از بین ببرد.

خاکی ادامه داد: ما به دنبال تأمین مالی فعالان اقتصادی از طریق منابع غیربانکی هستیم، زیرا با فشار زیاد روی بانک‌ها ممکن است منابع در جای خودش مصرف نشود و بیشتر جنبه تکلیفی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های نوین تامین مالی می‌تواند ما را از این تنگنا عبور دهد.

وی یادآور شد: رفع مشکلات کمبود نقدینگی با روش‌های سنتی قابل تامین نیست، از این‌رو چاره‌ای جز روش تامین مالی از طریق بازار سرمایه نداریم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن لرستان خاطرنشان کرد: ناترازی انرژی موضوعی است که به عنوان یکی از موانع کسب و کار است و فعالان اقتصادی و به ویژه بنگاه های بزرگ را با مشکل مواجه کرده است. بطوریکه در تابستان مشکل کمبود برق و در زمستان مشکل کمبود گاز داریم و این در حالیست که طبق ماده ۲۵ محیط کسب و کار در زمان کمبود برق و گاز، واحدهای تولیدی نباید در اولویت قطع قرار بگیرند و شرکت های عرضه کننده موظف هستند هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی وجه التزام قطع برق یا گاز را در متن قرارداد پیش بینی کنند، قانون بهبود محیط کسب و کار اگر توسط همه سازمان های مربوطه تشکل ها، دولت اجرایی شود خیلی از مشکلات کسب و کار را حل خواهد کرد.

خاکی گفت: تقاضا داریم که بخشی از منابع تسهیلاتی به خصوص تبصره ۱۸ را به سمت سرمایه گذاری در نیروگاه های مقیاس کوچک توسط بخش خصوصی سوق دهیم که در این خصوص نیز لازم است نرخ تضمینی خرید تعدیل و اصلاح شود و پرداخت به موقع صورت وضعیت ها انجام گیرد و سنوات خرید تضمینی نیز افزایش یابد تا بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر را داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن لرستان یادآور شد: در رسیدگی های مالیاتی شرط استفاده از معافیت های مالیاتی، رفع تعهدات ارزی است که نیاز است تدبیری برای آن اندیشیده شود.

بازدید از کارخانجات نساجی بروجرد، بازدید ازکارخانه خودرو سازی فرداموتورز و افتتاح خط جوش و کلنگ زنی طرح توسعه این واحد، بازدید از داروسازی اکسیر،افتتاح شرکت پلاستیک کاران زاگرس، بازدید ازشرکت فولادپاسارگاد ونشست بافعالان اقتصادی شهرستان از برنامه های سفر یک روزه وزیرصمت به شهرستان بروجرد است.