تهران- ایرنا- «کوین راد» نخست وزیر سابق استرالیا و سفیر سابق این کشور در واشنگتن اعلام کرد که تاثیر بین‌المللی پیامدهای جنگ بر سر تایوان مانند جنگ جهانی دوم خواهد بود و دنیا را به جایی به شدت متفاوت تبدیل خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، این دیپلمات ارشد استرالیایی در یک سخنرانی در هونولولو در هاوایی بیان کرد: اگر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین که این ماه ۷۱ ساله می‌شود بخواهد به اتحاد مجدد با تایوان دست یابد، احتمالا در دهه آینده پیش از اینکه به دهه بعدی زندگی‌اش وارد شود، اقدام خواهد کرد.

راد که در دهه گذشته ۲ مرتبه نخست وزیر استرالیا بوده است، مدعی شد: احمق خواهیم بود اگر شفافیت تدریجی سیگنال‌های نظامی چین، از جمله الگوی آخرین تمرین‌های نظامی این کشور را نادیده بگیریم. اینکه چین اقدامی می‌کند یا خیر به درک آن از قدرت بازدارندگی ایالات متحده بستگی دارد.

آمریکا نگران فعالیت نظامی چین در نزدیکی تایوان است درحالیکه پس از روی کار آمدن ویلیام لای چینگ- ته رئیس جدید دولت این جزیره در ماه گذشته میلادی، تنش‌ها به شدت افزایش یافته است.

چین هشدار داده است که آمریکا نباید در مساله تایوان که امور داخلی پکن است، دخالت کند.

بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند اما باور دارند که چین نباید با استفاده از زور، وضع موجود را تغییر دهد.

تایوان و ایالات متحده هیچ رابطه دیپلماتیک رسمی ندارند، زیرا واشنگتن به صورت رسمی پکن را به رسمیت می‌شناسد، اما طبق قانون آمریکا موظف است شرایط دفاع را برای تایوان فراهم کند و مهم ترین حامی بین المللی این جزیره است.

راد، محقق حوزه چین که تا سال گذشته رئیس انجمن آسیایی در نیویورک بود، گفت: ایالات متحده، سرزمین اصلی چین و تایوان، منافع مشترکی در اجتناب از رویارویی نظامی آشکار در مورد آینده این جزیره دارند.

او گفت: «هزینه‌های اقتصادی، تاثیرات سیاسی داخلی و پیامدهای ژئواستراتژیک غیرقابل‌شناختی که چنین جنگی ایجاد می‌کند، احتمالاً از درجه‌ای خواهد بود که از زمان جنگ جهانی دوم ندیده‌ایم».