تهران-ایرنا- معاون وزیر امور خارجه قزاقستان در دیدار نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا، بر گسترش روابط اقتصادی آستانه با اتحادیه اروپا تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت خارجه قزاقستان، رومن واسیلنکو معاون وزیر امور خارجه قزاقستان در دیدار با لوک دوین دستیار بخش روسیه، شراکت آسیای شرقی و مرکزی سازمان امنیت و همکاری اروپا، اظهار داشت: آستانه به قانون حاکمیتی و حقوق بشر اهمیت زیادی می‌دهد و اینها زمینه‌های همکاری بین قزاقستان و اتحادیه اروپا است.

وی با اشاره به اهمیت جلوگیری از پیامدهای منفی بر روابط تجاری و اقتصادی طرفین با توجه به اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا علیه روسیه، بر ضرورت تنوع بخشی در حوزه تجارت از مسیر گسترش صادرات محصولات قزاقستانی به ویژه محصولات کشاورزی به کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد.

واسیلنکو همچنین بر اهمیت گسترش همکاری‌ها در زمینه انرژی سبز در چارچوب معاملات راهبردی سبز اتحادیه اروپا و همچنین اجرای نقشه راه ۲۰۲۳-۲۰۲۴ در پیشبرد تفاهم نامه «قزاقستان- اتحادیه اروپا» تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه آستانه روادید برای شهروندان اروپایی را حذف کرده است، خاطرنشان کرد: جامعه قزاقستان منتظر اقدامات مناسب برای تسهیل در اخذ روادید شینگن است.

وی ابراز امیدواری کرد این مشکل در آینده نزدیک حل شود.

لوک دوین نیز در دیدار با رومن واسیلنکو در خصوص مساله تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، اطمینان داد که این تحریم ها علیه قزاقستان نیست و بروکسل از حضور محصولات قزاقستانی در بازار اروپا حمایت می‌کند.

وی افزود: بانک سرمایه گذاری اروپا و سایر موسسات مالی اتحادیه اروپا مایل به سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل قزاقستان و منطقه آسیای مرکزی هستند.

این مقام اروپایی حمایت خود را از مسیر رهبری آستانه به سمت نوسازی سیاسی اعلام کرد و گفت: اتحادیه اروپا قصد دارد از این تلاش‌های راهگشا حمایت بیشتری کند.

وی خاطرنشان کرد: بروکسل شریک اصلی تجاری و سرمایه‌گذاری آستانه است. اروپا حدود ۳۰ درصد از تجارت خارجی و ۴۰ درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قزاقستان را تشکیل می‌دهد.

دوین همچنین بر پویایی مثبت در حوزه های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری با وجود چالش های ژئوپلیتیک تاکید کرد.