قشم- ایرنا- مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم گفت: جوانان سادگی، مهرورزی و پایداری ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه (س) را مبنای زندگی خود قرار دهند.

خدیجه غلامی شنبه شب به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: سنگ بنای اولیه تشکیل یک زندگی موفق، دقت در انتخاب صحیح شریک زندگی است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب یک همسر شایسته نقش مهمی بر روح زندگی پس از ازدواج دارد، گفت: جوانانی که بدون در نظر گرفتن این امر تنها به خاطر مال و دارایی و یا موقعیت اجتماعی و دیگر ملاک‌های مادی، طرف مقابل شریک زندگی خود را انتخاب می‌کند، تضمینی برای خوشبختی آنان وجود ندارد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم افزود: درس بزرگی که جوانان باید از ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی(ع) باید بیاموزند این است که اولویت نخست انتخاب خود را هم کفو بودن قرار دهند.

غلامی اضافه کرد: آن بزرگ بانوی عالمیان به ما می‌آموزد که صرف اسم و رسم و مال و مکنت خواستگار ملاک درستی برای انتخاب شریک زندگی نیست.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم بیان کرد: طبق شواهد تاریخی، آن حضرت خواستگاران زیادی از بزرگان و اشراف عرب داشتند که می‌توانستند بهترین امکانات مادی در زندگی را برای ایشان فراهم کنند اما حضرت فاطمه(س) با مشورت پدر بزرگوارشان منتظر تقدیر بهتری از سوی خداوند بودند و حضرت علی(ع) هم به شدت روی انتخاب خود برای آغاز تشکیل یک خانواده متعالی حساس بودند.

وی با بیان اینکه بی‌شک حضرت علی(ع) باید سراغ خانواده ای می‌رفتند که ملاک یک همسر شایسته را دارا بود، گفت: آن حضرت به پیشنهاد مهاجران حضرت فاطمه(س) را از پدر بزرگوارشان خواستگاری کردند و از آنجا که حضرت محمد(ص) و دختر با کرامت شان شناخت کافی از حضرت علی علی(ع) داشتند و آن حضرت در دامان وحی پرورش یافته بودند، پاسخ مثبت به درخواست ایشان دادند.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه اینکه هنگامی که حضرت علی(ع) برای خواستگاری اقدام کردند از نظر مالی در وضع مناسبی قرار نداشتند به گونه ای که با فروش زره خویش توانستند مهریه دختر عموی خود را پرداخت و پس از ۱۰ ماه، یک پیوند آسمانی مقدس و بی آلایش را آغاز و در تاریخ به عنوان یک ازدواج نورانی و موفق ثبت کنند.

غلامی اظهار کرد: درسی که باید خانواده های ما در انتخاب داماد بگیرند این است که به هنگام خواستگاری از قراردادن مهریه های سنگین و مراسم های پرخرج و هزینه های اضافه خود داری کنند و برای شروع یک زندگی به تامین وسایل ضروری زندگی مشترک رضایت بدهند.

وی تصریح کرد: مهمترین نکته در ارتباط با ازدواج جوانان آن است که در انتخاب شریک زندگانی به کفویت (شبیه بهم بودن) همسر آینده شان توجه ویژه ای داشته باشند، چرا که هر چقدر یک زوج از نظر اخلاقی و ایمانی بهم نزدیک تر باشند، زندگی بهتری را در کنار خانواده خود سپری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، آن هنگام که حضرت علی(ع) از رسول خدا(ص) فاطمه زهرا(س) را خواستگاری کرد و وقتی پیامبر از دخترش پاسخ خواست، پاسخ سکوت بود و چه پاسخی از سکوتی محض رساتر بود.

پیامبر اکرم(ص) بعد از عقد آسمانی علی و فاطمه زهرا مامور شد که در زمین نیز آنها را به عقد هم درآورد، از این رو به علی(ع) فرمود: «به مسجد برو تا من هم بیایم و فاطمه را به عقد تو درآورم و از فضایل تو بگویم، چیزهایی را که چشم تو و دوستانت را روشن کند» و خودش هم نیز راهی مسجد شد.

وقتی همه مسلمان‌ ها جمع شدند، رسول خدا به منبر رفت و حمد و ثنای الهی را به جا آورد و فرمود: «ای مسلمین! جبرئیل بر من نازل شده و خبر داده که خدای تعالی در بیت المعمور همه ملائکه را جمع کرده، بین فاطمه و علی(ع) عقد مواصلت برقرار کرده است و مرا نیز امر کرده که در زمین آنها را به عقد هم درآورم.»

رسول خدا هنگام خواندن خطبه عقد فرمودند: «یا علی، دخترم فاطمه را به عقد ازدواج تو درآوردم، همان‌گونه که خدای رحمان درآورده است؛ و من راضی ‌ام به آنچه خدای تعالی برای فاطمه راضی است. پس، این تو و این همسر تو. تو برادری خوب، دامادی خوب و همنشینی خوب هستی و رضای خداوند برای تو کافی است.»

مسلمانان با ولیمه ای ساده این آیین را جشن گرفتند. در شب عروسی نیز پیامبر دست دخترش را در دست دامادش گذاشت و فرمود: «ای علی! این فاطمه امانت من در نزد توست.» آنگاه برای آنان از سوی خدا دعا و طلب رحمت کرد.