تهران - ایرنا - سخنگوی طرح‌های ملی آب گفت: موفقیت کامل نقشه راه‌ آب کشور وابسته به اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نقشه راه‌ آب کشور ۶ آبان پارسال در جلسه شورای‌عالی آب رونمایی و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: این نقشه راه بر اساس مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی و تأکیدات رئیس‌جمهور در سند تحول دولت مردمی در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده است.

سخنگوی طرح‌های ملی آب خاطرنشان کرد: موفقیت نقشه راه‌ آب کشور منوط به اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی است که یک سال از ابلاغ آن به وزارت جهاد کشاورزی گذشته و باید دید چه اقدام‌هایی در باره این سند انجام شده است.

بزرگ‌زاده گفت: اگر نقشه راه‌آب کشور به موفقیت نرسد نمی‌توان ناترازی آب را برطرف کرد و مشکلات افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بدمصرفی و پرمصرفی بخش کشاورزی، اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی به‌حساب می‌آید به همین دلیل لازم است از سند الگوی کشت و سند امنیت غذایی حمایت شود.

سخنگوی طرح‌های ملی آب خاطرنشان کرد: بر اساس سند ملی امنیت غذایی باید سالی ۳ میلیارد مترمکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود و این کاهش سبب خواهد شد بتوان آب موردنیاز برای سایر بخش‌ها تأمین شود.

بزرگ‌زاده هدف نقشه راه‌ آب کشور را جلوگیری از توقف روند توسعه به دلیل کم‌آبی دانست و افزود: نقشه راه‌ آب کشور تأکید دارد کم‌آبی نباید گلوگاه توسعه شود.

وی ادامه داد: نقشه راه‌آ ب تلاش دارد بر ناترازی آب غلبه کرده و آن را برطرف سازد و اساس آن، اجرای سند ملی امنیت غذایی است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بر اساس سند امنیت غذایی تا افق ۱۴۱۱ باید ۳۰ میلیارد مترمکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود و بهره‌وری در این بخش از ۱.۳۹ کیلوگرم به‌ازای هر مترمکعب به ۲.۶ کیلوگرم به‌ازای هر مترمکعب افزایش یابد.

بزرگ‌زاده گفت: سند امنیت غذایی هنجار است و اجرانشدن آن ناهنجاری است. بخش کشاورزی باید به جد بر اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی توجه داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب افزود: سند امنیت غذایی، سند آمایش سرزمین، سند اصلاح الگوی کشت و سند ملی اصلاح انرژی پیش‌نیازهای موفقیت نقشه راه‌آب کشور است.

بزرگ‌زاده خواستار آن شد تا هرکدام از بخش‌ها در باره اقدام‌هایی که در زمینه تحقق سندها انجام داده‌اند اطلاع‌رسانی کنند.