قم - ایرنا - قم در حالی آماده برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود که ۸۶۰ هزار قمی واجد شرایط شرکت درآن هستند و ۷۴۷ صندوق رأی ثابت و سیار نیز جهت برگزاری آن پیش‌بینی‌ شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همچنین ارتقای حوزه انتخابیه قم به سه حوزه اصلی نیز از نکات مهم و قابل‌ توجه این استان در برگزاری انتخابات پیش رو است.

فرماندار قم روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ۷۴۷ صندوق ثابت و سیار در سطح استان قم پیش‌بینی‌ شده‌است.

عباس ذاکریان خاطرنشان کرد: از این‌ بین ۶۲۰ صندوق ثابت و ۷۱ صندوق نیز سیار است که روز هشتم تیرماه در سطح استان فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: از مجموع ۷۴۷ صندوق، ۶۹۱ صندوق در شهرستان قم، قنوات، سلفچگان، خلجستان، ۲۹ صندوق در شهرستان جعفرآباد و شهر قاهان و ۲۷ صندوق نیز در شهرستان کهک و بخش فردو، دایر می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در انتخابات پیش رو افزون بر ۸۶۰ هزار قمی واجد شرایط رأی‌دادن هستند.

حسن محبوبی ادامه داد: برای نخستین‌بار در برگزاری انتخابات، استان قم دارای سه حوزه اصلی قم و شهرستان‌های جعفرآباد و کهک شده‌است درحالی‌که تا پیش‌ از این انتخابات در قالب یک حوزه اصلی قم و ۲ حوزه فرعی کهک و جعفرآباد برگزار می‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با شروع تبلیغات داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت ستادهای داوطلبان انتخابات در استان قم، مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

یک میلیون و ۴۰۶ هزار نفر از جمعیت این استان ساکن شهرستان قم، حدود ۲۸ هزار نفر ساکن شهرستان جعفرآباد و نزدیک ۲۰ هزار نفر نیز ساکن شهرستان کهک هستند.

در استان قم ۴۹۲ هزار و ۲۹۳ خانوار شهری و ۹ هزار و ۵۰۸ خانوار روستایی وجود دارد، ۷۱۰ هزار نفر از جمعیت استان قم را مردان و ۶۹۵ هزار نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

فرماندار کهک نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در انتخابات پیش رو ، شهرستان کهک زیرمجموعه شعب استان قم نیست و به‌عنوان یک شعبه اصلی و مستقل این انتخابات را برگزار خواهد کرد.

علیرضا گلچین پور با اشاره به آمادگی‌های انجام شده جهت برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: این حوزه انتخابیه شامل کهک و ۱۸ روستای این شهرستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این انتخابات ۲۸ صندوق رأی در سطح شهرستان و سایر بخش‌ها و روستاهای کهک، فعال خواهد شد.

کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم واقع شده و دو بخش مرکزی و فردو و دارای ۱۸ روستاست که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و هشت روستا نیز جزء بخش فردو است.

تمام روستاهای شهرستان کهک دارای سکنه و شورا و دهیاری است.

وزارت کشور اسامی داوطلبان احراز صلاحیت شده انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد و براین‌اساس آقایان مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان در ریاست‌جمهوریِ چهاردهم به رقابت خواهند پرداخت.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هشتم تیر ماه امسال برگزار می‌شود.