مهاباد- ایرنا- رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مهاباد گفت: شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در این شهرستان به ۴۷ درصد رسید که نشان دهنده ارتقای مولفه های این بخش است ولی همچنان باید اقدامات گسترده ای در این راستا در دستور کار باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی به عنوان یکی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی داشته و موجب افزایش امید به زندگی در روستاها شده است.

در کنار فعالیت برای توسعه عمرانی روستاها اعم از مسیرهای دسترسی، خدمات زیربنایی از جمله آب، برق، گازرسانی و مخابرات و اینترنت و همچنین اجرای طرح هادی، مقاوم سازی مساکن نیز از جمله ارکان توسعه و ارتقای رفاه اجتماعی در روستاهاست که نقش بسزایی در کاهش مهاجرت به شهرها دارد.

بنیاد مسکن که جزو مولودهای انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رود، از بدو تاسیس تحولات زیادی در روستاها به وجود آورده و منشا خدمات بسیاری در عمران و آبادانی روستاها بوده است، طرح بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۷۴ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نهادهای انقلابی با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شد.

این طرح که با هدف ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم‌انداز روستا، مقاوم‌سازی مسکن و در نتیجه بهسازی زندگی روستایی اجرایی شد، با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی روبرو بود و از این رو به منظور تسریع در روند اجرای بهسازی مسکن روستایی و نیل به اهداف طراحی شده، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۴ در هیأت دولت مطرح شد و به تصویب رسید.

اما به جرات می توان گفت که این امر در دولت سیزدهم جایگاه ویژه ای در برنامه ریزی ها به ویژه در آذربایجان غربی پیدا کرد و امروزه، روز به روز شاهد بهبود شاخص های این بخش در استان و شهرستان هایی نظیر مهاباد هستیم که در این خصوص سخنان حنیف سلامت رییس بنیاد مسکن مهاباد، بخش عمده ای از اقدامات صورت گرفته را تبیین می کند.

ایرنا: چند هزار واحد مسکن روستایی در مهاباد مقاوم شده است؟

مدیر بنیاد مسکن مهاباد: هفت هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی در این شهرستان با پرداخت تسهیلات بانکی بازسازی و مقاوم شده است؛ این طرح از سال ۱۳۸۴ در این شهرستان کلید خورده و برای مقاوم‌سازی این تعداد مسکن روستایی تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از بانک‌های عامل دریافت و به متقاضیان پرداخت شده است.

تاکنون تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار مهاباد دارای طرح هادی شده اند و طرح بازنگری در این بخش نیز در ۴۹ روستا به اجرا درآمده که مقدمه ای مهم برای بهسازی مساکن روستایی است.

طبق آمار، شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی در شهرستان مهاباد به ۴۷ درصد رسیده که آماری قابل توجه در استان به شمار می رود.

ایرنا: میزان اعتبارات وام های مقام سازی و شرایط آن در سال جاری چه تغییراتی کرده است؟

مدیر بنیاد مسکن مهاباد: این تسهیلات به مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان) با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضیان احداث مسکن در روستاها، شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و همچنین مقاوم سازی مسکن روستایی اختصاص خواهد یافت.

افراد فاقد مسکن در اولویت استفاده از تسهیلات ارزان قیمت روستایی هستند و روستاییان می توانند با استفاده از این تسهیلات دولتی، برای ساخت منزل استفاده کنند.

ایرنا: همراهی بانک های شهرستانی در راستای اعطای تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در مهاباد چگونه بوده است:

مدیر بنیاد مسکن مهاباد: همکاری بانک ها با دستوراتی که از سوی استاندار آذربایجان غربی و همچنین مسوولان استانی و شهرستانی صادر شده، در مهاباد قابل توجه بوده و امسال نیز یک هزار و ۴۰۴ مورد تسهیلات ساخت مسکن در سطح روستاهای این شهرستان و شهرهای گوگ تپه و خلیفان اختصاص یافته است.

با توجه به این آمار نزدیک به پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت و بهسازی مسکن در روستاها و شهرهای کوچک مهاباد اختصاص یافته که به ترتیب پرداخت خواهد شد.

ضمن قدردانی از همکاری بانک‌های عامل در راستای اهدای تسهیلات، روستاییانی که واحدهای مسکونی آنها از استحکام برخوردار نبوده و فرسوده است، می‌توانند با تشکیل پرونده در بنیاد مسکن شهرستان‌ها و با هماهنگی دهیار و روستاها نسبت به اخذ پروانه جهت بانک‌های عامل اقدام کنند.

ایرنا: اقداماتی در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به روستاییان در مهاباد انجام شده است؟

مدیر بنیاد مسکن مهاباد: ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی در پیشگیری از حوادث نقش بسزایی داشته و این موضوع مهم باید همواره مورد توجه مسوولان باشد.

در این راستا، در کنار اطلاع رسانی از طریق رسانه های مختلف، از همکاری دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا نیز استفاده شده و مردم از مزایای این طرح آگاهی یافته اند؛ البته باید کار بیشتری در این خصوص صورت گیرد که در دستور کار قرار دارد.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و دارای ۱۹۲ روستا در ۲ بخش مرکزی و خلیفان است.