مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: تولید نهال در این شهرستان بیش از نیم قرن سابقه دارد و در حال حاضر ۶۴ سال از اولین تولید انبوه در این بخش می گذرد.

به گزارش ایرنا، رضا مقدم روز چهارشنبه در جلسه ساماندهی نهالستان های میاندوآب افزود: تاریخچه تولید نهال در این شهرستان به سال ۱۳۳۹، همزمان با تأسیس مرکز تحقیقات کشاورزی این شهرستان، بر می گردد و نهالکاران میاندوآب در تولید نهال، مهارت و تخصص ویژه‌ای دارند.

وی اضافه کرد: نهال های تولیدی در شهرستان میاندوآب از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به نقاط مختلف کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می شود.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب ادامه داد: این شهرستان با ۴۶۰ واحد نهالستان به مساحت ۳۱۵ هکتار و تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال یکی از قطب های مهم تولید این محصول مهم توسعه ای در کشور است.

مقدم اظهار کرد: ۶۰ واحد از نهالستان های شهرستان موفق به اخذ مجوز فعالیت از مؤسسه بذر و نهال کشور شده است که در سال جاری ۲۸ واحد به مساحت ۹۹ هکتار مجوز نهالستان را تمدید کرده اند.

وی تاکید کرد: تولید نهال یکی از مولفه های مهم در ایجاد اشتغال و اقتصاد شهرستان محسوب می شود، به طوری که نزدیک به یک هزار نفر به طور مستقیم، در این زمینه اشتغال دارند و سالیانه از این محل ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد عاید نهالکاران شهرستان می شود.

وی گفت: در راستای دانش بنیان کردن تولید نهال و اجرایی سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهال‌های پایه رویشی با کیفیت بالا، برای ۳۰ واحد از نهالستان ها مجوز لازم صادر شده است و نهال پایه رویشی در تمامی نهالستان های مجوزدار میاندوآب عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خواستار تسهیل در روند راه اندازی منطقه اقتصادی و نمایشگاه دائمی عرضه نهال در شهرستان میاندوآب و عضویت نهالکاران این شهرستان در صندوق حمایت از تولید نهال کشور شد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه که با هدف توسعه و ترویج تولید نهال مجوزدار و هوشمندسازی توزیع نهال در شهرستان برگزار شد، صندوق حمایت از تولید نهال کشور، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی و اعضای کمیته فنی نهال استان و شهرستان نیز حضور داشتند.

دشت میاندوآب با دارا بودن ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۲۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، وجود منابع خاک حاصلخیز، اقلیم مناسب و سازگار و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می شود.