سنندج- ایرنا- مشاور استاندار کردستان در امور معلولان گفت: بسترسازی مناسب یکی از موضوعات مهم و مطالبه به حق افراد دارای معلولیت و زمینه ساز تحقق حقوق آنان در جامعه است.

به گزارش ایرنا، نصرالله ابراهیمی روز چهارشنبه در آئین اختتامیه اولین همایش آموزشی، پژوهشی و انگیزشی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کردستان اظهار کرد: فرهنگ سازی و مناسب‌سازی متناسب با نیاز جامعه معلولان باید بر پایه ۲ مولفه فرهنگی و فیزیکی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی فرهنگی پایه و ستون نظام سلامت است و بر مناسب‌سازی فیزیکی ارجحیت دارد، گفت: نهادهای متولی از جمله شهرداری‌ها بیشترین وظیفه را در زمینه مناسب سازی محیط‌های شهری، تحصیلی و کاری از نظر فیزیکی بر عهده دارند و اقدامات خوبی هم در سطح استان انجام شده است اما هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در سطح جامعه هستیم، اضافه کرد: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و باید تلاش کنیم تا حد امکان آن‌ها را به جامعه نزدیک کنیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان دارای معلولیت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه ای برخوردار هستند که اگر این ظرفیت ها به خوبی شناسایی و در معرض آموزش قرار گیرند، می‌توانند باعث حضور موثر آنان در جامعه شود.

ابراهیمی با بیان اینکه موانع بسیاری برای حضور کامل افراد دارای معلولیت در اجتماع، رشد و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها وجود دارد، گفت: تلاش می کنیم طرح تعامل با معلولان در مراکز پیش دبستانی را از ابتدای مهر ماه جاری اجرایی کنیم و از پتانسیل‌های موجود در خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه معلولان بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: اگر نوآموزان در دوره آمادگی شیوه و فرهنگ صحیح تعامل با افراد دارای معلولیت را فرا گیرند، همیار مربیان و معلمان می شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز با اشاره به فعالیت ۵۵۴ نفر از عوامل اجرایی و آموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: ۷۷ مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی به حدود هزار و ۵۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

طالب محمدی افزود: ۵۸۹ دانش‌ آموز تحت آموزش تلفیقی فراگیر (با بهره هوشی عادی) در مدارس عادی (پذیرا) و با بهره مندی از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی وحمایتی آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل می‌کنند.