اکنون منطقه ۲۲ شهر تهران به دلیل انبوه سازی و ساخت شهرکهای جدید بیشترین کمبود مدرسه در شهر تهران را دارد و این درحالی است که قانون در ماده ۱۸ شوراها تاکید کرده، دستگاهها و سازندگان (انبوهسازان) باید مدرسهسازی را به سرانجام برسانند. آنچه که بر اساس پیشبینی و قانون ساخت و ساز وجود دارد، سازندگان برای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید مدرسه را تامین کنند.
موضوع کمبود مدرسه در این منطقه در چند سال گذشته خبرساز شده و حتی خیرین هم پای کارآمدهاند و آورده اولیه برای ساخت چند مدرسه را تامین کردهاند اما همچنان این کسری مدرسه جبران نشده و باید تدابیر مناسب برای این مشکل اندیشیده شود.
در این راستا، عباس زارع امروز (شنبه) در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره مشکل کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ شهر تهران اظهار کرد: زمین مشکل عمده ساخت مدرسه در این منطقه است.
وی افزود: ما در جذب خیرین فعالیت میکنیم و قرار شده که ۷ زمین را به منطقه تحویل دهند سال گذشته هم ۳ پروژه آموزشی را با مشارکت خیرین آغاز کردیم.
مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران یادآورشد: انبوه سازان باید مسئله مدرسه در این منطقه را حل کنند و به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید ۱۰ کلاس درس تحویل دهند در غیراینصورت پایان کار دریافت نمیکنند.
زارع درباره وضعیت کنونی مدارس منطقه ۲۲ گفت: آموزش و پرورش سال گذشته سه مدرسه را از سپاه گرفت و اکنون تا حدودی مشکل رفع شده اما باید به فکر این منطقه بود.
وی عنوان کرد: در این مدت ۴ پروژه با کمک خیرین آغاز شده که مابقی هزینه را هم دولت باید پرداخت کند.
به گزارش ایرنا، کمبود فضای آموزشی در استان تهران برخلاف تصور عموم بسیار است و این استان در گروه ۵ استان اول در داشتن مدارس نیازمند تخریب و بازسازی است.
براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، سرانه فضای آموزشی در استان تهران ۴.۷۴ متر مربع است و در ۴ منطقه ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ سرانه از این مقدار هم پایین تر است، ۱۳۴ مدرسه ۱۵ کلاسه در شهر تهران و ۶۹۵ مدرسه ۱۵ کلاسه در شهرستانهای استان تهران نیاز داریم و در مجموع به ۸۲۹ مدرسه ۱۵ کلاسه برای رسیدن به سرانه متوسط ۴.۷۴ متر مربع با اعتبار ۲۴ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان نیاز است.
همچنین ۸ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است که برای حل این مشکل به ۵۵۰ مدرسه ۱۵ کلاسه با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است تا مشکل مدارس در استان تهران حل شود.
براساس برنامه هفتم توسعه باید سالیانه ۹۰۰ کلاس درس را تخریب و بازسازی و ۸۰۰ کلاس درس را مقاوم سازی کرده و ۱۰۲۰ کلاس درس از محل اعتبارات استانی، ملی، خیران و مولد سازی ساخته شود و پیشبینی میشود مشکل بازسازی مدارس در برنامه هفتم و هشتم حل شود.