اصفهان-ایرنا- دومین و سومین کارگاه جلب مشارکت‌ مردمی در مدیریت منابع آب حوضه آبریز رودخانه «ماربُر» شهرستان سمیرم از توابع استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سلسه کارگاه‌های جلب مشارکت‌ جوامع محلی برای مدیریت منابع آب با تسهیلگری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در حال برگزاری‌ است و هدف آن این است که با شیوه‌های تسهیلگری و تشکیل حلقه واسط بین دولت و مردم و بصورت مداخله میدانی در مقیاس شهر و روستا به سهیم کردن نظرات مردم در حوضه مدیریت آب پرداخته شود.

شرکت آب منطقه ای اصفهان نخستین سازمان استانی متولی آب در سطح کشور است که با بهره‌گیری از شیوه‌های فعال تسهیلگری کوشیده است تا صدرنشین روزآمدترین روش برای مدیریت مسائل کلانی همچون منابع آب باشد.

روابط عمومی آب منطقه‌ای اصفهان روز چهارشنبه از برگزاری دومین و سومین کارگاه‌های جلب مشارکت مردم در مدیریت منابع آب حوضه آبریز ماربُر که روز گذشته و امروز در روستاهای «ماندگان» و «کیفته گیوسین» از توابع پادنای سفلی و وسطی سمیرم با حضور معتمدان محلی و اعضای شوراهای بخش و دهیاری‌های دارای تعارض با مدیریت منابع آب این حوضه برگزار شد، خبر داد.

بررسی مشکلات ناشی از منابع آب توسط تیم تسهیلگران حرفه‌ای در روستاهای تنگ خشک، بی بی سیدان، آب گرمک، قائد علی، سیور، علی‌آباد، آب ملخ، سادات‌آباد، رودآباد، چهارراه و ماندگان از توابع پادنا سفلی و روستاهای عربشاه، دیلی، خاکدانه، دیده‌جان، کیفته گیوسین، قنات، خفر، مورک، خینه و شهر کمه که به نوعی با حوضه آبریز ماربُر مرتبط هستند، محور اصلی گفت وگوی مشورتی در این کارگاه‌ها بود.

در این کارگاه‌ها که از سوی کارشناسان حوزه تسهلیگری سازمان آب منطقه‌ای اصفهان در شهرستان سمیرم برپا شد، از طریق احصإ و اولویت‌بندی مشکلات بازگو شده از جانب مردم محلی و همچنین تشریح نوع و میزان مطالبه، به تعیین متولی اصلی و نقش آن در حل معضل آب و بیان درجه اهمیت مطالبه با استفاده از تکنیک‌های تسهیلگری پرداخته شد.

در پایان این برنامه، معتمدان محلی ۱۹ روستا و یک شهر از توابع بخش پادنا با تشریح جدول مطالبات احصاء شده و تبادل نظر با حاضران نسبت به واقعی‌سازی مطالبات و جهت‌دهی آنها در راستای شرح وظایف شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بعنوان اصلی‌ترین دستگاه متولی در حوزه منابع آب اقدام کردند.

به گزارش ایرنا، این کارگاه‌ها از سلسله کارگاه‌های جلب مشارکت جوامع محلی در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، با تسهیلگری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، همکاری فرمانداری و حضور جمعی از معتمدان محلی و اعضای شوراهای بخش و روستا و دهیاری‌ روستاهای دارای تعارض با مدیریت منابع آب این حوضه برگزار شد.

رودخانه ماربُر از رودخانه‌های دائمی ایران در شهرستان سمیرم از توابع استان اصفهان است. این رودخانه از ارتفاعات منطقه پادنای سمیرم سرچشمه می‌گیرد و به همراه ۲ رودخانه‌ دیگر یعنی «حنا» و «سمیرم» در نزدیک روستای «رودآباد» به هم وصل می‌شود.

شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوهپایه‌های شرقی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان، پیش‌ شرط مدیریت منابع آب توجه به مبانی مشارکتی آن است و یکی از کلیدهای اساسی برای برنامه‌ریزی و مدیریت مصارف آب، در نظرگرفتن و مشارکت‌دادن بخش‌های مختلف مردمی و خصوصی در این عرصه است و بدون نقش‌آفرینی مردم، ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان امکان بهینه‌سازی مدیریت مصارف آب ممکن نیست.

پویاسازی، ظرفیت‌سازی و کاراسازی در مدل مشارکتی شکل می‌گیرد و با استفاده از این مدل می‌توان بهترین تصمیم را در حساس‌ترین زمان ممکن اتخاذ کرد.