ساری-ایرنا- شهروندان قائمشهری در حالی امروز پنجشنبه شاهد بهره‌برداری یکی از بزرگ‌ترین تقاطع‌های غیرهمسطح راه‌آهن شمال کشور در منطقه دخانیات بودند که باوجود تامین و تهیه سازه جعبه‌ای بتنی آن در سال ۱۳۸۵ به دلیل مشکلات مالی و به ویژه گره‌های اداری معطل مانده بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این زیرگذر با عرض هشت متری و ارتفاع ۵.۶۰ متر دارای ۲ بخش شمالی و جنوبی در محور راه‌آهن شیرگاه به قائمشهر است.

رمپ این زیرگذر در سه محور با طول مجموع ۴۲۰ متر شامل ۲۱۰ متر جنوبی و ۲۱۰ متر شمالی طراحی شد. همچنین برای سهولت اجرای طرح با همکاری اداره کل راه‌آهن شمال محور فرعی(واریانت) به طول ۲۵۰ متر ساخته شد.

با پیگیری‌های انجام شده مجموعه مدیریت شهری قائمشهر به منظور رفع این معضل ترافیکی خیابان آیت‌الله صالحی مازندران یکی از خیابان‌های پُرتردد قائمشهر و تلفات انسانی ناشی از برخورد قطار با افراد این زیرگذر در مدت هشت ماه اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این زیرگذر که در خیابان آیت‌آلله صالحی مازندران قرار دارد شهرداری قائمشهر ۵۳۰ میلیارد ریال هزینه کرد.

یکی از اهالی منطقه دخانیات در مراسم بهره‌برداری از این زیرگذر با اشاره به پیشینه بروز حادثه برخورد قطار با مردم و تلفات جانی ناشی از این حوادث در این منطقه اظهار کرد: سال ۱۳۸۵ که کلنگ ساخت این زیرگذر به زمین زده شد فکر نمی‌کردم اجرای آن حدود ۲۰ سال زمان ببرد.

صفرپور ادامه داد:‌ این منطقه یکی از نقاط حادثه‌خیز راه‌آهن در قائمشهر به شمار می‌رفت که هر از گاهی حوادثی منجر به جان باختن همشهریان می‌شد.

این شهروند قائمشهری افزود: با عزم مسوولان امر خوشبختانه امروز می‌بینیم که پس از گذشت کمتر از یک سال این زیرگذرگاه به بهره‌برداری رسید و مردم از اجرای آن خرسند هستند.

راه‌آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می‌رود. راه‌آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ ‌طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب‌رو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد.

ریل قطار باری و مسافری از بخش‌هایی از مناطق مسکونی شهرها و روستاهای مازندران می‌گذرد که همین مساله باعث شده هر از گاهی حوادث ناشی از برخورد قطار با ساکنان اطراف ریل رخ دهد.

شرکت راه‌آهن شمال برای حل این مشکل ایجاد تقاطع‌های همسطح را طی سال‌های اخیر کلید زده است که بنا به اعلام مدیرکل این نهاد در حال حاضر ۴۱ گذرگاه هم سطح در این مسیر قرار دارد.