به گزارش ایرنا، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این گردهمایی ضمن تسلیت شهادت رئیسجمهور اظهار کرد: با شهادت آیت الله رئیسی، نظام تعلیم و تربیت یکی از اصلیترین حامیان خود را از دست داد و ما باید ادامهدهنده راه شهدای خدمت باشیم.
وی با بیان اینکه بیش از هزار کارگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار شد تا فرایند انتخاب بهترین معلمان به عنوان مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت به بهترین شکل ممکن انجام شود، عنوان کرد: یکی از برنامههای وزارت آموزش و پرورش، همراستا با سیاستهای دولت سیزدهم، پرهیز از حافظهمحوری و مهارتآموزی بوده است و در این راستا کلان پروژه مهارتآموزی دانش آموزان ارایه شد و آییننامهای در این خصوص تدوین شد و نهایتا با تصویب این آییننامه، هفته گذشته به استانها ابلاغ شد.
کاظمی بیان کرد: در حال تهیه برنامه عمل این آییننامه هستیم و در آن، نقش دستگاهی کشور را که ذیل راهکارهای سند تحول بنیادین تعریف شده است، مشخص و تعیین کردهایم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آموزش هنرستانی، افزود: فلسفه و اهمیت مهارتآموزی در کلام رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است و ایشان تاکنون بارها بر یادگیری علم و عمل تأکید داشته و دارند لذا آییننامه مذکور مطرح شد و به تصویب رسید.
تکالیف دستگاهها برای مهارت آموزی مشخص شد
وی با تشریح مواد مختلف این آییننامه اظهار کرد: در ماده دو این آییننامه، مساله جذب هنرآموز و نیروی انسانی مورد نیاز مطرح شده و باید نیازسنجی ناظر به رشته و جنسیت به صورت دقیق مشخص شده و نقشه راه استان ها فراهم شود؛ در این ماده وزارت علوم مکلف شده است تا با استفاده از ظرفیتهای موجود، نیروی مورد نیاز هنرآموز و استادکار را آماده سازی کند و وزیر ارتباطات مکلف شده تا سالانه حدود ۱۵ هزار معلم را جهت اقتصاد دیجیتال آموزش دهد و آماده کند.
کاظمی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه، مکلف شده است تا تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز هزار هنرستان را فراهم کند و با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین، باید اهداف مورد نظر تأمین شود و بودجه مشخصی برای تجهیز هنرستانها در نظر گرفته شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر بهرهگیری از نوبت دوم و تکمیل ظرفیت هنرستانها را نیازمند تحلیل دقیق دانست و گفت: چالشها باید دقیقا شناسایی شوند و برنامهریزی بهگونهای باشد که در نوبت بعد از ظهر بتوان از فضای کارگاهی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه طبق ماده ۴ باید ۲۵۰۰ هنرستان را در سطح کشور به عنوان هنرستانهای تولیدی تعیین و برنامه عمل را متناسب با آن را تنظیم کنیم، تصریح کرد: درآمدهای حاصل از این کار را میتوان برای ارتقای کیفیت مهارتآموزی و آموزش هنرستانها مورد استفاده قرار داد؛ همچنین در قانون بودجه کشور تسهیلاتی برای اشتغالزایی تخصیص یافته است که زیرساخت آن مهارتآموزی است و ۱.۵ الی ۲ همت برای آموزش مهارتآموزی ویژهٔ هنرستانیها تخصیص یافته است.
کاظمی اضافه کرد: یکی از اصلیترین مواد آییننامه مذکور این است که تلاش شده تا از ظرفیت دستگاههای دولتی استفاده شود و استانها باید مبتنی بر طرح و پروژه زنجیره ارزش خود، مصوبهای در شورای آموزش و پرورش داشته باشند تا ظرفیت دولتی استانی مورد استفاده قرار گیرد و رویکرد آمایش استانی مورد نظر باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش میتواند از ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی سازمان فنی و حرفهای استفاده کند و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای و مراکز آموزش فنی و حرفهای نیز امکان تأسیس هنرستان غیردولتی را خواهند داشت و میتوانند هنرستان وابسته ایجاد کنند.
لزوم توجه جدی مدارس به بسته تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی
حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه معاونت ابتدایی به عنوان مجری برنامه درسی در بخش آموزش در حال انجام برنامههای مختلفی است، افزود: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی متولی امر آموزش و پرورش در حوزه تولید برنامه درسی است و هر کتاب یا ابزار کمک آموزشی که بخواهد وارد مدرسه شود باید از این سازمان مجوز بگیرد.
طریفی حسینی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش به دنبال طرح جدید برنامه درسی نیست؛ بلکه باید با دید متفاوتی نسبت به برنامه درسی موجود نگریست و همه ابعاد آن را مورد توجه قرار داد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: سواد خواندن و ارتقای مهارتهای زبانی دانشآموزان از مسائل مهم معاونت آموزش ابتدایی است که تاکنون طرحهای مختلفی در این زمینه اجرا شده است؛ اما سازمان پژوهش و برنامهریزی بسته تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی را طراحی و ارائه کرده است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: تلاش کردهایم تا در وزارت آموزش و پرورش از طرح محوری به سمت برنامه محوری و فرایند محوری حرکت کنیم و طراحی بستههای تربیت و یادگیری در همین راستا اتفاق افتاد.
طریفی حسینی ابراز کرد: فرایند تغییر کتب، قبل از تصویب سند درسی ملی اتفاق افتاد و باعث شد تا راه تأمل و بررسی بسته شود؛ اما امروز باید تلاش کنیم فهم دقیق و درستی از ابعاد برنامه درسی ملی به دست آوریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان لزوم تلاش برای پشتیبانی علمی از مدارس، تصریح کرد: اهتمام ما تقویت مدارس دولتی است و این اتفاق، از رهرو توجه به محتوای برنامه درسی و انتخاب معلم مناسب ممکن است و عناصر مختلف برنامه درسی باید به شکل صحیح در مدرسه پیاده شود.
وی با اشاره به اینکه در آزمون استخدامی درصددیم تا افرادی انتخاب شوند که بهترین اشخاص و متناسبترین افراد برای انتقال مفاهیم آموزشی باشند، گفت: وجه ممیزه طرح شهید همت با دیگر طرحهای اجرا شده، مسئلهمحوری و ارتباط بین معلمان بود که هرجا اتفاق افتاد باعث شد طرح موفقی اجرا شود.
طریفی حسینی خاطرنشان کرد: باید از فرصت تابستان برای آموزش به مدیران مدارس ابتدایی استفاده کرد تا با این مساله به صورت جدی درگیر شوند.
تمام فعالیتهای پروژه مهر باید با اولویت مدارس دولتی عادی انجام شود
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت اگر شعار پروژه مهر را مدرسه قوی ایران قوی قرار میدهیم، باید چشممان به دنبال مدرسه باشد و تمام فعالیتها باید ناظر به کیفیت مدرسه و ارتقای تمامی مدارس با اولویت مدارس دولتی عادی انجام شود.
سیدمجتبی هاشمی افزود: پروژه مهر به عنوان یک کار بین بخشی، یکی از رویدادهای مهم تعلیم و تربیت تلقی میشود و با ایجاد همگرایی بیشتر در سطوح مختلف استانی، شهرستانی و مدرسه بهتر میتوان برنامههای این پروژه را اجرایی کرد.
وی افزود: بخشنامه پایدار پروژه مهر در خردادماه به استانها ابلاغ شد تا همین بخشنامه، برای سالهای آینده هم قابل استفاده باشد و از آن میتوان به مثابه بخشنامه مادر برای برنامهریزی بهره برد.
هاشمی با بیان اینکه امسال راهبری به اهداف پروژه مهر اضافه شده است تا مدیریت زمان بهتر صورت گیرد، تصریح کرد: پیشنگری در مأموریتها باید مورد توجه و تأکید باشد و با اقدامات پیشدستانه اجازه بروز خطا و اشتباه را ندهیم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر شعار پروژه مهر را مدرسه قوی ایران قوی قرار میدهیم، باید چشممان به دنبال مدرسه باشد و تمام فعالیتها باید ناظر به کیفیت مدرسه و ارتقای تمامی مدارس با اولویت مدارس دولتی عادی انجام شود.
وی توجه ویژه به نقش معلم به عنوان رکن اصلی آموزش و پرورش را امری مهم دانست که باید در دستور کار پروژه مهر باشد و خاطرنشان کرد: امسال رویکردهای مختلفی نظیر راهبری و نظارت، تحولی بودن، انسجام و هماهنگی، منعطف بودن و مبتنی بودن بر شایستگی و مشارکت در پیش گرفته شده است و در تلاشیم تا کارها به بهترین نحو اجرایی شود.
آموزش و پرورش تلاش میکند در مسیر تحقق سند تحول بنیادین گام بردارد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت وزارت آموزش و پرورش خود را ملزم و مقید به سند تحول بنیادین که مورد تأکید و محل دغدغه رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) است میداند و تلاش میکند تا آن را به بهترین نحو اجرا کند و در مسیر تحقق آن گام بردارد.
حجتالله الماسی افزود: اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش در دولت سیزدهم افتاده است که لازم است در سالها و دورههای آتی نیز ادامه پیدا کند، چرا که در غیر این صورت کشور دچار خسران خواهد شد؛ برای مثال اعمال سوابق تحصیلی و افزایش ضریب امتحانات نهایی در نتیجهٔ کنکور سراسری از جمله این دستاوردها است.
الماسی تصریح کرد: بازتاب عملکرد و خدمات دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش بسیار مهم است و گفته شدن این دستاوردها از زبان معلمان تأثیرگذاری بیشتری دارد که با هنر روابط عمومی قابل اجرا و تحقق است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش خود را ملزم و مقید به سند تحول بنیادین که مورد تأکید و محل دغدغه رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) است میداند و تلاش میکند تا آن را به بهترین نحو اجرا کند و در مسیر تحقق آن گام بردارد.
نیازمند همراهی تمام ارکان آموزش و پرورش برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت هستیم
علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در این رویداد اظهار داشت: یکی از اهداف سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی همراستا کردن استانها با سازمان است چرا که اجرای برنامه درسی ملی بدون این همراستایی امکان پذیر نخواهد بود.
وی افزود: رقم زدن تغییرات در نظام تعلیم و تربیت، بدون همکاری و همراهی تمام ارکان آموزش و پرورش ممکن نیست؛ چرا که در غیر این صورت، برنامه درسی طراحی شده در سطح مدرسه قابل اجرا نخواهد بود.
لطیفی با بیان اینکه در نظام آموزش و پرورش اهداف و آرمانهای خوبی داریم اما در تحقق آنها در مدرسه دچار مشکل هستیم، عنوان داشت: یکی از دلایل این مسئله کتاب محور بودن آموزش و پرورش است و باید برنامه محوری را جایگزین کتاب محوری کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی با تبیین مشکلات رویکرد کتاب محوری، تصریح کرد: کتاب یک ابزار است که بر چارچوب برنامه درسی معنا پیدا میکند و این برنامه است که به منبع معنا میدهد؛ در حالی که با اکتفای معلم به کتاب درسی فهم و عمل او محدود میشود.
وی با بیان اینکه مسئله تنها تغییر کتاب درسی نیست، بلکه در تغییر زیست بوم فضای آموزش کشور است، اضافه کرد: باید سه خدمت اساسی به مدرسه ارائه شود که شامل ارائه برنامه درسی مدرسهای است تا به مدرسه بگوییم از او چه انتظاری داریم؛ همچنین تولید و تامین بستههای تربیت و یادگیری برای مدرسه و پشتیبانی علمی از مدرسه از دیگر خدمات اساسی یاد شده هستند.
لطیفی با توضیح ویژگیهای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه خاطرنشان کرد: این برنامه یک چهارچوب در سطح مدرسه است که توسط سازمان و ناظر به تمام فعالیتهای تربیتی درون مدرسه تدوین میشود و به عوامل مدرسه، درباره مهمترین ویژگیهای دوره تحصیلی و انتظارات موجود نسبت به آموزش و روابط دانشآموزان را شفاف میکند.