تهران بزرگ - ایرنا - میانگین شاخص کیفی هوای پایتخت اکنون بر روی عدد ۱۵۱ قرار گرفته و در شرایط آلوده و ناسالم برای همه گروه‌ها رسیده است.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص لحظه‌ای کیفی هوای پایتخت در بعدازظهر پنجشنبه بر روی این عدد قرار گرفته و بنابراین به کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی توصیه می‌شود در صورت امکان از تردد در فضای باز خودداری کنند.

همچنین با توجه به شرایط هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفی هوای پایتخت صبح امروز بر روی عدد ۱۰۰ قرار گرفته و در مرز آلودگی قرار داشت.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته شاخص کیفیت هوا از نظر آلاینده O۳ روی عدد ۱۲۱ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بود. بر اساس اطلاعات موجود از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران، اکنون ۱۱ ایستگاه در وضعیت نارنجی (ناسالم برای گروه‌های سنی حساس) است.

تهرانی‌ها از ابتدای امسال تاکنون پنچ روز هوای پاک، ۷۵ روز هوای سالم و پنج روز هم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده‌اند.

در سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

 پیش‌بینی رگبار و تندباد لحظه‌ای در پایتخت

اداره کل هواشناسی استان تهران با هشدار سطح نارنجی از پیش‌بینی رگبار و تندباد لحظه‌ای در پایتخت خبر داد و اعلام کرد، ‌ در پنج روز آینده در برخی مناطق استان تهران گاهی وقوع رگبار و در مناطق مستعد وزش تندبادهای لحظه‌ای مورد انتظار است. در این مدت وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

براساس هشدار هواشناسی استان تهران، زمان شروع این شرایط از پنجشنبه ۲۴ خردادماه است و مخاطرات احتمالی نیز شامل رگبار باران گاهی به صورت رگبار شدید تا بسیار شدید، ‌ رعد و برق،  وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ (به ویژه نیمه شمالی استان) و وزش باد شدید تا بسیار شدید و گرد و خاک به ویژه در نیمه جنوبی و برخی مناطق غربی استان پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام هواشناسی تهران، به دلیل چنین مخاطراتی احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب، وزش باد شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

اداره کل هواشناسی استان تهران همچنین توصیه‌هایی به مردم داشت که از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود و همچنین احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاش یه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهدیات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشا. رزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع نیز توصیه به رعایت آنها شده است.