تهران - ایرنا - رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سالانه ۴۰۰ هزار نفر در کشور از بافت‌ها استفاده می‌کنند که برخی محدودیت‌ها در حوزه ابنیه و آزمایشگاهی برای تامین این میزان تقاضا وجود دارد و امیدواریم طی مدت کوتاه و چند ماه آینده برطرف شود.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس مسجدی روز شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به‌ویژه شهید آیت الله رئیسی اظهار داشت: سازمان پزشکی قانونی در سال پیش رو به طور حتم پیشرفت و توسعه در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات تخصصی را خواهد داشت و تحقق سند تحول قضایی در اولویت سازمان پزشکی قانونی قرار دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: طی یکسال گذشته بحران‌های مختلفی را داشتیم. اولین بحران ما در سال جدید، شهادت رئیس جمهور و همکارانشان بود که مورد آزمایش قرار گرفتند و نظرات خود را به دستگاه قضایی اعلام کردیم همچنین واژگونی قطار در مسیر قم و کاشان را داشتیم که هفت جسد زغالی داشت و شناسایی آن از طریق DNA  انجام شد. 

مسجدی یادآور شد: سال  گذشته نیز  آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود و حادثه حرم‌ مقدس شاه چراغ در شیراز رخ داد که پرونده این حواد ث توسط همکاران ما در پزشکی قانونی بررسی شد.

وی به برنامه های هفته قوه قضاییه اشاره کرد و درباره ۱۱ طرح قضایی گفت: در این طرح‌ها با سرمایه گذاری ۱۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ملی استفاده خواهد شد که ۶ هزار متر به مساحت ساختاری و تجهیزات ما اضافه خواهد کرد.

مسجدی تاکید کرد: برداشت قرینه برای بانک چشم در اتاق تشریح است و باید گفت که بانک قرنیه مجموعه ای قانونی و خصوصی است که با رضایت آگاهانه خانواده و توسط مجموعه های تحت نظارت سازمان پزشکی قانونی انجام می شود.

حتی یک بافت هم بدون رضایت بستگان متوفی دریافت نمی‌شود

به گفته او، حتی یک چشم و بافت هم بدون رضایت بستگان متوفی دریافت نمی‌شود و براساس قانون نمی‌توانیم بدون رضایت خانواده متوفی همچنین برداشتی انجام دهیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: همه اقدامات این نهاد کاملا علمی و فقهی است و باید از این دو فیلتر عبور کند تا جای کوچک‌ترین اشتباه و انحرافی وجود نداشته باشد.

مسجدی به موضوع امنیت روانی جامعه به عنوان یکی از ارکان اصلی در تکالیف پزشکی قانونی اشاره کرد و افزود: متاسفانه این سازمان به طور مستمر توسط جنگ رسانه‌ای مورد حمله قرار می‌گیرد.

رشد ۱۰۰ درصدی در توسعه پروفایل بانک ژنتیک

رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره اقدامات بانک ژنتیک گفت: ۲۱۵ هزار نمونه خون از مجرمین خشن با همکاری سازمان زندان‌ها اخذ شد که از این تعداد ۱۳۸ هزار پروفایل در سامانه بانک ژنتیک ایران وجود دارد و از این ۱۳۸ هزار پروفایل نیز ۱۱۱ هزار تا مربوط به مجرمین  است که رشد بالای ۱۰۰ درصدی را در سال ۱۴۰۲ داشته است و آن هم شاید به دلیل تحریم‌هایی بوده که خلل  را در  بانک ژنتیک  ایجاد کرده بود. کماکان در سال ۱۴۰۳ ادامه دارد و همکاران متعهد شدند تا پایان  ۱۴۰۳ تمام نمونه‌ها پروفایلشان در سامانه قرار گیرد.

وی به توسعه نیروی انسانی در رئیس سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: پزشکانی که متقاضی فعالیت در این سازمان هستند باید توانایی فراتر از علم پزشکی داشته و از قدرت عدالت و دانش جنایی برای صحت در انجام کار و برای رضایت مردم برخوردار باشند.  

اعزام ۱۲۰ پزشک به مناطق محروم

مسجدی اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس توافقی که با ‌وزارت بهداشت انجام شد، ۱۲۰ پزشک برای مناطق محروم انتخاب شده است که ساکنان این مناطق مجبور به طی مسافت طولانی برای گزارشات پزشکی قانونی نشوند.  

وی به محرومیت برخی از استان‌ها در تجهیزات اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به سرعت در حال تامین نیازهای استان‌ها هستیم و پیش بینی می‌کنیم در مدت کوتاهی همه استان‌ها از آخرین تجهیزات و زیرساخت‌های حوزه پزشکی قانونی برخوردار شود.  

مسجدی تاکید کرد که در هیچ استان و ناحیه ای در کشور با چالش آزمایشات پزشکی قانونی روبرو نیستیم و سعی کردیم با مدیریت امکانات و حمایت استان‌ها از یکدیگر هیچ توقفی در انجام تکالیف نداشته باشیم.  

رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: نخستین برنامه آموزشی سم‌شناسی در وزارت بهداشت مصوب شد ‌و پیش بینی می‌کنیم در آینده نزدیک دانشکده سم‌شناسی ذیل دانشگاه پزشکی قضایی افتتاح شود.  

وی اظهار داشت: در کیت ژنتیکی که در سال ۱۴۰۰ رونمایی و مراحل توسعه آن در سال ۱۴۰۲ انجام شد، به کیت ۲۸ مرحله‌ای رسیدیم که دستاوردی بزرگ برای منطقه بود.  

رئیس سازمان پزشکی قانونی به موضوع معاینات بالینی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۸۸۷ هزار و ۷۶۵ مورد معاینه بالینی انجام شد که تعداد اجساد معاینه شده ۷۴ هزار و ۶۰۳ مورد بوده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی همچنین به تلفات تصادفات اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۵ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان باختند.

به گفته وی، با وجود رشد تلفات حوادث رانندگی، طی ایام نوروز امسال و در ۲۰ روز با کاهش ۱۰ و نیم درصدی تلفات تصادفات داشتیم که نشان می دهد که وقتی همه دستگاه‌ها پای کار باشند می‌توان موفق عمل کرد.

مسجدی همچنین از ۳۹۱ هزار مصدوم سوانح رانندگی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اضافه کرد: در این حوزه نیز شاهد افزایش مصدومان بودیم.  
 

افزایش مصدومان نزاع خیابانی

رئیس سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱.۳ درصدی مصدومیت ناشی از نزاع و درگیری خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۹۹ هزار نفر بر اثر نزاع و درگیری به خصوص نزاع خیابانی مصدوم شدند.  

وی به آمار غرق شدگی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۰۱۴ نفر ‌پارسال بر اثر غرق شدگی جان باختند که کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.

ارزیابی ۱۱ هزار و ۱۹۰ پرونده سقط درمانی

رئیس سازمان پزشکی قانونی به موضوع سقط درمانی نیز اشاره کرد و افزود: ۱۱ هزار و ۱۹۰ پرونده سقط درمانی توسط پزشکی قانونی مورد ارزیابی قرار گرفت که هشت هزار و ۹۰۸ پرونده مجوز سقط دریافت کرد و سه هزار پرونده تاییدیه ما را نداشتند.  

وی اظهار داشت: متاسفانه مرجع دقیق و رسمی برای سقط جنین نداریم و پزشکی قانونی نزدیک ترین مرجع اعلام آمار دقیق است. 

مسجدی گفت: یکی از مشکلات، آزاد بودن فروش یکی از مهمترین داروی سقط بود که پس از تدوین قانون جدید توزیع این دارو فقط برای مراکز درمانی مجاز شد و در جای دیگر کاملا غیرمجاز و با پیگیری جدی انتظامی و قضایی مواجه شد. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: مهمترین چالش در حوزه سقط جنین طی یک پژوهشی موضوع فرهنگی و اعتقادی ارزیابی شد که در دوران ریاست آیت الله رئیسی در دستور کار قرار گرفت و اکنون به دنبال این هستیم که حتی یک مورد سقط از دید سازمان پزشکی قانونی خارج نباشد.

محکومیت ۳ هزار و ۸۵۴ نفر در پرونده قصور پزشکی

رئیس پزشک قانونی کشور همچنین درباره پرونده های پزشکی نیز گزارش داد و گفت: در سال گذشته تعداد ۳۴ هزار و ۲۵۲ پرونده پزشکی به مجموعه پزشکی قانونی ارجاع شد که از این تعداد حدود ۲۵ درصد مربوط به قصور پزشکی بود.

مسجدی شمار این پرونده ها را ۹ هزار و ۲۶ مورد عنوان کرد و افزود: سه هزار و ۸۵۴ نفر پرونده محکومیت دریافت کردند و پنج هزار و ۱۷۲ پرونده نفرات شدند.

وی بیشترین موضوع پرونده قصور پزشکی را در رشته‌های دندانپزشکی، زنان و زایمان و همچنین جراحی پلاستیک و زیبایی عنوان کرد و از مردم خواست تا به ویژه برای جراحی پلاستیک و زیبایی از صلاحیت پزشک بودن و تخصص مطمئن شوند.

به گفته او، متاسفانه هنوز شاهد پرونده هایی هستیم که عمل جراحی و خدمات پزشکی تخصصی در آرایشگاهها و مراکز غیرتخصصی انجام می شود.