خمین - ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۶۰ هزار سند خرید گندم پارسال در این استان صادر شد.

به گزارش ایرنا ، «غلامرضا ملکی » روز یکشنبه در کارگروه آرد و نان و خرید تضمینی گندم خمین، افزود: ۱۷ هزار و ۷۰۰ تن گندم از ابتدای خرید گندم تاکنون از شهرستان‌های ساوه و زرندیه خریداری شده است.

وی با اشاره به خرید گندم از کشاورزان ساوه و زرندیه به قیمت هر کیلو ۱۷۵ هزار ریال، افزود: بدهکاری به گندمکاران این شهرستان‌ها سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: خرید گندم توسط سیلوهای بخش دولتی، بخش خصوصی و تعاون روستایی انجام می شود که در سال گذشته از ۲۵۶ هزار و ۱۸۴ تن گندم خریداری شده در استان مرکزی، ۱۰ درصد توسط اداره غله، ۶۲ درصد توسط بخش خصوصی و ۲۸ درصد توسط تعاون روستایی خریداری شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۳۰ هزار کشاورز پارسال گندم‌های خود را تحویل دادند و ۶۰ هزار سند تحویل گندم در استان صادر شد.

ملکی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی خرید گندم در سال گذشته در استان مرکزی، افزود: این افزایش نتیجه عملکرد خوب خمین، شازند و شهرستان‌های برخوردار از بارش‌های مناسب بود.

وی یادآور شد: شیوه نامه خرید گندم کشوری است و سالانه ابلاغ می‌شود و باید تدابیر لازم برای حفظ گندم در سیلوهای باز در زمان بارندگی در ماه‌های آتی پیش‌بینی شود.

وی، نظارت بر خرید تضمینی و ثبت مستمر را در هنگام تحویل گندم‌ها ضروری دانست.

نماینده مردم خمین در مجلس دوازدهم نیز با اشاره به ابراز نگرانی از نگهداری گندم‌های خریداری شده در فضای باز، گفت: هواشناسی از بارندگی در ماه‌های آتی خبر داده است.

«محمد بیات» افزود: چهار نفر از مجمع نمایندگان استان مرکزی عضو کمیسیون کشاورزی هستند که می‌تواند ظرفیت خوبی برای حوزه کشاورزی استان ایجاد کند.

فرماندار خمین نیز در این کارگروه گفت: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه آرد و نان انجام شد که موفقیت‌هایی نیز به همراه داشت.

«حمید کمانکش» بیان مرد: خرید گندم در خمین پارسال از نظم خوبی برخوردار بود و تنها دغدغه، پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران است.

وی اظهار کرد: نظارت بر رعایت نرخ اعلام شده خرید گندم، تسهیل در حمل سریع گندم خریداری شده و تکمیل سیلوی چهار چشمه در سریع‌ترین زمان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی خمین هم در ادامه این نشست، گفت: براساس بررسی وضعیت مزارع، امسال پیش‌بینی شده که برداشت گندم در این شهرستان به بیش از ۴۰ هزار تن گندم برسد و ۳۵ هزار تن آن تحویل مراکز خرید گندم شود.

«احمدرضا جعفری» ادامه داد: برنامه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این شهرستان آغاز شده و ۶ مرکز خرید گندم از بهره‌برداران، تدارک شده است.

وی گفت: خمین پارسال با تحویل ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن گندم پس از شازند رتبه دوم استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: درصد سن زدگی گندم در مرکز خلیل آباد خمین پارسال صفر بود و امسال نیز کارشناسان جهاد کشاورزی با حضور در مزارع گندم و اطلاع رسانی در شبکه‌های مجازی، تولیدکنندگان گندم را نسبت به آفت سن گندم و کاهش قیمت خرید به غلات این آفت آگاه می کنند.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان خمین نیز در این نشست گفت: ۶ مرکز، گندم تولید شده از گندمکاران این شهرستان را تحویل می‌گیرند که از این تعداد، پنج مرکز تعاون روستایی است.

«علی عبدی» بیان کرد: ۲۲ هزار و ۷۰۰ تن گندم تاکنون از گندمکاران خریداری شده است و کمبودی در مرکز نگهداری وجود ندارد.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.