به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا مسعود حسنلو در خصوص وضعیت صادرات در حوزه صنایع خلاق گفت: بازار کشور برای تولید محصول یا خدمات در حوزه صنایع خلاق بازار کوچکی است. البته این خاص کشور ما نیست و تمام دنیا با چنین مسالهای مواجه است، غیر از چند کشور محدود مثل چین یا آمریکا و بنابراین با نگاه به بازار داخلی، چرخ صنایع خلاق در یک کشور نمی چرخد. به همین دلیل صادرات جزء برنامه اصلی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم قرار گرفت.
به گفته او کشورهایی مثل قطر، امارات، ازبکستان یا حتی فرانسه از مقاصد صادرات هستند اما دو کشور عراق و روسیه را در حوزه صادرات با تمرکز بیشتری دنبال می کنیم.
حسنلو افزود: روسیه از این جهت که کشور همسایه محسوب می شود و به دلیل اقتضائات خاص سیاسی و اجتماعی از ظرفیت تعاملاتی بالایی برخوردار است. استقبال و اقبال بالایی هم از طرف های روس برای صنایع خلاق در ایران صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه انیمیشن و اسباب بازی تجربه های موفقی با روسیه داشتیم. سال گذشته نمایشگاه اسباب بازی که برگزار شد و زیست بوم تولیدات صنایع خلاق در آن شرکت کرد، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان هم سعی کرد نقش حمایتی در این فضا داشته باشد. دومین محموله صادراتی اسباب بازی هم صادر شد و توانستیم تجربه موفق را خلق کنیم.
برای استمرار این روند و گشودن راه های جدید در سفر اخیر به روسیه، تفاهم نامه ها و توافق نامه های جدیدی امضا شد. در این راستا با مجموعه ای که وظیفه تسهیل روابط ایران و روسیه را برعهده داشت تفاهم نامه امضا کردیم تا رفت و آمد شرکت ها و زیر ساخت حضور شرکت های خلاق در روسیه را بیشتر فراهم کنیم. همچنین با دو نماینده دولتی روسیه نشست های متعددی داشتیم و در نتیجه آن قرار شد؛ نخست شرکت های ایرانی در نمایشگاه معتبر روسیه حضور بیشتر و پرنگ تری داشته باشند. دوم استقرار شرکت ها در روسیه انجام شود و سوم تسهیل یکسری زیرساخت ها در حوزه های حمل و نقل و بحث های انتقال مالی بود.
وی دلیل دیگر را همزمانی این سفر با فروم (مجمع) اقتصادی سن پترزبورگ دانست و گفت: بریکس یکی از ظرفیت های جدی بین المللی است که هویت سیاسی و اقتصادی خود را به دست آورده و در حال شکل دهی به هویت فرهنگی با محوریت حوزه صنایع خلاق است. امسال برای اولین سال در فروم اقتصادی سن پترزبورگ موضوع صنایع خلاق مطرح شد. در کنار بریکس برای اولین بار بحث کمیسیون ها و ائتلاف های فرهنگی حول محور صنایع خلاق مطرح شد که ما هم از طرف ایران در این نشست حضور داشتیم و تعامل خوبی با کشورهای بریکس شکل گرفت که امتداد آن می تواند علاوه بر بازار روسیه، بازار بزرگ تری مثل بازار بریکس را هم در دسترس شرکت های خلاق قرار بدهد.
حسنلو در خصوص ظرفیت بازار روسیه خاطرنشان کرد: بازار این کشور از دو جنس ظرفیت حداقلی و ظرفیت حداکثری برخوردار است؛ قطعا در بخش هایی مثل اسباب بازی می توانیم به این ظرفیت حداقلی دست پیدا کنیم چون هم هزینه تولید و هم کیفیت تولید در کشور ما با کشور روسیه قابل رقابت است.
وی ادامه داد: در بحث حداکثری نیاز داریم بدانیم سقف بازار چقدر است که البته این مهم هنوز برای دو طرف مشخص نیست. شاید مصرف فرهنگی روسیه در حوزه اسباب بازی مشخص باشد ولی در تعامل با بازار ایران این عدد باید یک مقدار جلوتر احصا شود.ظرفیت صادراتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار اسباب بازی را در کشور داریم اما هنوز محقق نشده و عدد صادرات ما زیر ۳۰ میلیون دلار است؛ اما فقط با بازار روسیه می توانیم این سقف ۱۰۰ میلیون دلاری را تامین کنیم.