تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷

سنندج- ایرنا- عیدسعید قربان (عید ابراهیمی)به عنوان دومین عید بزرگ مسلمانان، در میان کردستانی‌ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم در شهر و روستا به شیوه‌های مختلف این روز بزرگ را جشن می گیرند.

به گزارش ایرنا، مردم مومن و مسلمان استان کردستان برای گرامیداشت عید سعید قربان آداب و رسوم ویژه ای دارند که به جای آوردن صله ارحام و حلالیت طلبیدن از یکدیگر از مهمترین آیین‌های این روز درمیان مردم این دیار است و بلافاصله پس از اقامه نماز عید انجام خواهند داد.

مردم استان از چند روز قبل از فرا رسیدن عید، خود را برای این روز آماده می کنند و شب قبل از عید و پس از اقامه نماز عشا، آیین های خاصی در مساجد محلات برپا می شود و امام جماعت مسجد پس از قرائت مناجات نامه و دعا و نیایش عید را اعلام می کند.

پس از اعلام عید، مادر خانواده همان شب در صدد تهیه و تدارک غذای عید برمی آید، چرا که از دیرباز تاکنون مردم کردستان رسم دارند غذای عید را وعده صبحانه می خورند البته این رسم در میان خانواده‌های امروزی تا حدود زیادی کمرنگ شده است ولی در میان بزرگان فامیل همچنان پابرجاست.

صبح روز عید نیز مردم استان اعم از زن و مرد و پیر و جوان با صدای تکبیر"الله اکبر، لا الا الله، سبحان الله و الحمدالله" که از مساجد محلات به گوش می رسد، لباس‌های نو و مرتب محلی پوشیده و پس از اقامه نماز عید، از همدیگر حلالیت طلبیده و سپس هرکس به منزل خود برگشته و به دیدن اقوام، بویژه بزرگترهای فامیل می روند و اگر کینه و کدورتی در میان باشد با این دیدار از بین می رود.

در این میان خانواده‌هایی که عزادار از دست دادن عزیزی هستند، مراسم اولین عید که به آن "نوجشن" می گویند را دارند لذا در اولویت دید و بازدیدها هستند؛ در مقابل آن خانواده‌هایی که پسرشان نامزد دارد نیز روز عید یا روز قبل از آن برای عروسشان کادو می برند.

مردم استان همچنین رسم دارند روز قبل از عید یعنی "روز عرفه" به زیارت اهل قبور بروند و با حضور بر سر مزار عزیزانشان برایشان قرآن و فاتحه بخوانند، چرا که عقیده دارند قرائت فاتحه و خواندن قرآن در این روز بر سر مزار اموات باعث خشنودی خداوند از آنان خواهد شد.

برگزاری آیین دف نوازی و جشن و شادی از دیگر آیین های خاص و ویژه عید سعید قربان در استان کردستان است و در این روز بزرگ جشن های بزرگ مولودی‌خوانی و دف نوازی در نقاط مختلف شهری و روستایی استان به گوش می رسد.

همچنین قربانی کردن و توزیع گوشت در بین خانواده‌های فقیر و نیازمند از دیگر رسوم مردم این منطقه است و در روستاها رسم بر این است که گوشت های قربانی را به مسجد برده و در آنجا طبق فهرست بین اهالی روستا تقسیم می کنند و برای خانواده های پرجمعیت و خانواده هایی که میهمان عید دارند سهم بیشتری گذاشته می شود.