تهران- ایرنا- گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دانش فنی ساخت نوعی پلیمر برای تصفیه آب و فاضلاب دست یافتند که موجب کاهش وابستگی کشور به خارج می‌شود و قرار است با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان به شکل نیمه‌صنعتی تولید شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علی عاشوری دانش آموخته دوره دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با راهنمایی منوچهر خراسانی از اعضای هیات‌علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر پروژه‌ای با عنوان سنتز لخته‌سازهای پایه پلی آکریل آمید: اثر پارامترهای موادی و فرایندی بر شکل ظاهری لخته‌ها را اجرا کردند.


عاشوری در این باره گفت: این طرح تحقیقاتی با هدف رفع کمبود منابع آب و خشکسالی در اکثر جوامع به خصوص ایران، همچنین نیاز مبرم به تصفیه آب‌های آلوده به عنوان یک راهکار حیاتی برای حفظ منابع آبی و محیط زیست در قالب پایان نامه دوره دکتری انجام شد.


در این طرح تحقیقاتی محصولی برای لخته‌سازی و شفاف‌ کردن آب‌های آلوده تولید کردیم. استفاده از این پلیمر باعث رسوب دادن و لخته سازی تمام ذرات معلق در سیال‌ها از جمله آب و فاضلاب همچنین در صنایع مواد معدنی و نفت و گاز می‌شود. با توجه به عملکرد این محصول، امکان بومی سازی، تجاری سازی، بهبود فناوری و اقتصادی کردن تولید در حوزه تصفیه آب‌ها آلوده وجود دارد.

مجری طرح عنوان این محصول را ساخت پلی آکریل آمید اعلام کرد که به روش پلیمریزاسیون امولسیون معکوس تولید شده و خاطر نشان کرد: مرحله اول این طرح تحقیقاتی از سنتز پلی آکریل آمید غیر یونی شروع شد و رسیدن به وزن مولکولی بالای پلیمر از دیگر مراحل این طرح به شمار می‌رود. محصول نهایی از طریق تنظیم و کنترل شرایط پلیمریزاسیون و به دست آوردن پلی الکترولیت‌هایی با دانسیته بارهای متفاوت تهیه شد.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر بزرگترین مشکل تولید این محصول را سنتز پلیمری با وزن مولکولی بالا و ساختار خطی به همراه حلالیت مناسب آن در آب عنوان کرد و گفت: این محصول در صنعت تصفیه آب و فاضلاب و همچنین صنایع فرآوری مواد معدنی و صنعت کاغذسازی کاربرد دارد.

عاشوری با بیان اینکه مقاله این تحقیق در کنفرانس ملی پلیمر و کنفرانس ملی رنگ ارائه شده است، افزود: برای تولید صنعتی، موفق به انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان شدیم تا طرح به صورت آزمایشی (پایلوت) و نیمه صنعتی تولید شود.


وی کاهش وابستگی به واردات، تقویت صنعت داخلی و تأمین نیازهای داخلی را از مزایای دستیابی به دانش فنی تولید این پلیمر عنوان کرد و گفت: در حالی که بسیاری محققان در مراکز علمی روی توسعه این محصول مطالعات زیادی انجام داده‌اند، همچنان شاهد واردات آن هستیم.