ایلام - ایرنا - مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: اجرای طرح از پشم تا فرش از خروج میانگین یک هزار و ۶۰۰ تن پشم خام توسط واسطه ها از استان به دیگر نقاط کشور جلوگیری می کند.

"محمدجواد خانزادی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای جلوگیری از خروج پشم خام عشایر و اجرای طرح از "پشم تا فرش"، پشم عشایر با قیمت توافقی از طریق تعاونی‌های عشایری استان از آنها خریداری شد.

وی افزود: این پشم‌های ذخیره شده به تدریج توسط تشکل‌های عشایری در اختیار مجریان طرح از پشم تا فرش قرار می‌گیرد.

خانزادی با بیان اینکه فرهنگ و اقتصاد عشایر به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره مورد تاکید سازمان امور عشایری قرار دارد، تصریح کرد: طرح از پشم تا فرش یکی از مهم‌ترین دستورات کاربردی دولت سیزدهم برای حمایت از قشر مولد عشایر و روستایی و توانمدسازی زنان است که در استان ایلام با استقبال این قشر از بانوان جامعه مواجه شده است.

وی ادامه داد: در طرح از پشم تا فرش تمام فرایندهای پرداخت پشم شامل شست و شو، تاپس، حلاجی، نخ ریسی، رنگرزی و بافت در داخل خود استان انجام و در نخ‌ریسی از دوک‌های سنتی و صنعتی استفاده شده و بافته‌های این طرح علاوه بر فرش و گلیم، محصولات دیگری نیز که دارای بازار فروش است نیز تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام بیان کرد: یکی از مزایای این طرح افزایش درآمد عشایر است که این جامعه فقط متکی به درآمد حاصل از دامداری نباشد و مشاغل جانبی دیگر را برای افزایش درآمد و معیشت نیز داشته باشند و همچنین اشتغالزایی و توانمندسازی زنان عشایری و روستایی از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

وی یادآور شد: در طرح از پشم تا فرش در گام نخست یک هزار و ۳۰۰ نفر از زنان عشایر و روستایی آموزش‌های لازم در این طرح را فراگرفته و تا افق ۱۴۰۴ تعداد ۲ هزار نفر از زنان در این طرح، مشغول فعالیت خواهند شد و به تدریج به تعداد آنها افزوده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده که معادل ۱۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

ارزش تولیدات عشایر سالانه ۳۵ هزار میلیارد ریال و شامل محصولاتی چون یک هزار و ۶۰۰ تن پشم، ۵۶۰ تن روغن و ۱٠۸ تن عسل است.

۳۰ درصد صنایع دستی در استان ایلام توسط عشایر تولید می‌شود.