تهران بزرگ - ایرنا - عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر تامین ایمنی پل‌های سواره رو در پایتخت گفت: ایمن سازی و مقاوم سازی پل فلزی کالج حافظ بر اساس شاخص‌های فنی سازه همواره بطور مرتب، دقیق و دوره‌ای انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، پل فلزی حافظ یکی از قدیمی ترین پل‌های تهران است که قدمت آن به سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶ باز می‌گردد.

این پل دارای ۳۲ پایه و ۳۱ دهانه است و عرشه فولادی آن ۷۶۸ متر طول و ۵/ ۱۰ متر عرض دارد و هر روز میزبان تردد تعداد زیادی خودرو همراه با ترافیک است.

این پل فلزی همواره هنگام حرکت خودروها؛ صدایی از خود ایجاد می‌کند که در نظر رانندگان این طور متصور می‌شود که پل هنگام حرکت می‌لرزد و یا ناایمن است.

علی اصغر قائمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: پل فلزی کالج تهران کاملا ایمن است و جای هیچ نگرانی برای رانندگان عبور کننده از روی این پل وجود ندارد.

وی در ادامه بیان اینکه پل‌های فلزی تهران بسیار قدیمی هستند، افزود: اخیرا گفت و گویی با معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران داشتیم که آنان معتقدند که کارهای مورد نیاز در نگهداشت پل‌های فلزی بویژه این پل، بطور دقیق در حال انجام است.

قائمی یادآور شد: نگهداشت این پل فلزی برعهده یکی از شرکت‌های وابسته به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است که کنترل، پایش و اصلاح این پل فلزی را بطور دقیق انجام می‌دهد.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که با فرض ایمن بودن این پل بفرمایید علت صدای ناموزون و لرزش صفحه‌های فلزی روی سطح پل که هنگام حرکت خودروها ایجاد می‌شود، چیست؟ یادآور شد: اینکه هنگام تردد از روی پل احساس نگرانی می‌کنیم تا حدودی حس درستی است.

به گفته وی، اما استدلال مسوولان فنی و عمرانی شهرداری تهران، چیز دیگری است که کمی متفاوت است یعنی این صداها و لرزشپل دلایل علمی و مهندسی دارد مربوط به ناایمن بودن آن نیست.

وی اظهار کرد: پل فلزی حافظ مربوط به سال ۵۶ است و گفته می‌شود این پل در آن زمان برای برپایی بازی‌های آسیایی ساخته شده بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا گمانه زنی‌ها درباره جمع آوری این پل سواره رو در خیابان حافظ درست است یا خیر؟ گفت: بنده در لایحه ۱۴۰۰ چیزی ندیدم حتی لایحه مستقلی هم در این خصوص مشاهده نکرده‌ام البته در دوره ای چنین تصمیمی از سوی مدیریت شهری گرفته شد اما پس از طرح در صحن شورای شهر و نیز برآورد هزینه‌ها به این نتیجه رسیدند که این اقدام درستی نیست و موضوع رها شد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر همچنین در ادامه یادآور شد: در دوره پنجم شورای شهر نیز تصمیمیی برای جمع آوری پل سواره رو خیابان گیشا در تهران گرفته شد که شاهد بودیم حرکت موفقی نبود شاید بازخورد آن را گرفتند که نتوانستند برای جمع آوری پل کالج به نتیجه برسند.

بیشتر بخوانید:

معاون شهردار تهران: پل حافظ امسال جمع آوری نمی‌شود

به گزارش ایرنا، پل فلزی کالج، یکی از معابر ماشین رو تهران محسوب می‌شود که از چهار راه کالج آغاز و پس از گذر از خیابان جمهوری تا خیابان‌ هاتف و پیش از بازار موبایل ایران امتداد می‌یابد.

گفته می‌شود این پل قدیمی سال‌های گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

بر اساس آمار موجود در شهرداری تهران، در حال حاضر تهران ۷۷۰ پل روگذر دارد که با ۴۴۰ تقاطع اتصال برقرار می‌کند به عنوان مثال تنها در تقاطع جناح هشت پل ساخته شده است.

پیش‌تر سیدجعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفته بود که پل‌های فلزی تهران به دلیل گذشت زمان دچار فرسودگی زیادی شده‌اند و تعمیر و نگهداشت این پل‌ها بسیار هزینه‌بر است بنابر این بهتر است بجای مرمت این پل‌های فرسوده، پل های جدیدی احداث شوند.

وی افزوده بود که سازه پل حافظ دچار فرسودگی بسیاری شده به گونه‌ای که تعمیر آن اساسا توجیه درستی را به دنبال ندارد.

تشکری هاشمی گفته بود که پل حافظ - طالقانی دیگر توجیه ترافیکی ندارد و با جمع آوری پل و نصب چراغ زمان دار می‌توان بار ترافیکی این نقطه شهری را رفع کرد.