تهران- ایرنا- محققان فنلاندی یک فناوری را توسعه داده‌اند که به رایانه‌ها امکان می‌دهد با فهم احساسات انسان، تعامل‌های هوش مصنوعی را ارتقا دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سای تک دیلی، این فناوری به طور بالقوه به دستگاه‌ها امکان خواهد داد رفتار خود را برای بهبود و ارتقای تجربه کاربران تنظیم کنند. پژوهشگران دانشگاه «یواسکیلا» (Jyväskylä) در کشور فنلاند یک مدل ایجاد کرده‌اند که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد از طریق بکارگیری اصول روانشناسی ریاضیاتی، احساسات انسان را شناسایی و درک کنند. این پیشرفت می‌تواند تعامل بین انسان‌ها و فناوری‌های هوشمند مانند سامانه‌های هوش مصنوعی را ارتقا دهد؛ زیرا موجب می‌شود این فناوری‌ها با احساسات انسان‌ها سازگارتر شوند.

بنا به گفته یوسی یوکینن استادیار علوم شناختی، در آینده رایانه‌ها می‌توانند از این مدل استفاده و برای مثال پیش بینی کنند یک کاربر چه زمانی آزرده یا هیجان‌زده می‌شود. در چنین وضعیت‌هایی رایانه می‌تواند مثلا دستورالعمل‌های بیشتری به کاربر بدهد یا مسیر تعامل را تغییر دهد.

کاربران در تعاملات روزمره خو د با رایانه‌ها معمولا احساساتی را تجربه می‌کنند اما با وجود توسعه هوش مصنوعی، فناوری‌های کنونی اغلب از درک این احساسات کاربران عاجز هستند. این مدل توسعه یافته در حال حاضر می‌تواند پیش بینی کند که آیا کابر حس شادی، خستگی، خشم ، ناامیدی یا هیجان دارد.

این پروژه تحقیقاتی هدایت شده توسط یوکینن از روانشناسی ریاضیاتی برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکل ناهماهنگی بین سامانه‌های رایانه‌ای هوشمند و کاربران آنها استفاده می کند. یوکینن خاطرنشان کرد: مدل ما می تواند وارد سامانه‌های هوش مصنوعی شود و به آنها توانایی دهد که احساسات را درک و از این رو با کاربران خود ارتباط برقرار کنند.

مرحله بعدی این پروژه تحقیقاتی درباره کاربردهای بالقوه این شناخت و فهم احساسی کاوش خواهد کرد. چنین فناوری‌ پیامدهای مهمی خواهد داشت و روزنه‌ای به آینده می‌گشاید که رایانه‌ها صرفا ابزارهایی نیستند بلکه شریکان همدلی در تعاملات با کاربران خواهند بود.