رشت - ایرنا - معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با اشاره به تمدید مهلت بیمه زراعت برنج گفت: تاکنون ۲۲ هزار و ۶۰۰ شالیکار در استان زمین‌های شالیزاری خود را تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دادند.

پیمان عبداللهی‌فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد از برنجکاران گیلانی با خرید بیمه‌نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۱۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری خود را بیمه کردند.

وی با اشاره به تمدید مهلت بیمه این محصول تا دهم تیرماه جاری اضافه کرد: شالیکاران گیلانی می‌توانند برای خرید بیمه‌نامه تمهیدات و تخفیفات تا ۴۰ درصد به شعب بانک کشاورزی، نمایندگی بیمه و مراکز منتخب جهاد کشاورزی سراسر استان مراجعه کنند.

عبداللهی‌فر درباره تمهیدات ویژه خرید بیمه‌نامه محصولات کشاورزی بیان کرد: برای هر یک از موضوعات اعم از اجرای طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی زراعی، تولید محصول برنج سالم با روش مدیریت تلفیقی ICM کشت ارقام معرفی شده از سوی موسسه تحقیقات برنج، پرداخت کنندگان زکات، بسیجیان فعال، ایثارگران، کشاورزان نمونه و آزمون خاک تخفیف و تمهیدات در نظر گرفته شده‌است.

وی اظهار کرد: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز برای خرید بیمه‌نامه کشاورزان دارای ۳ فرزند و بالاتر (فرزند سوم متولد ۱۴۰۰ و به بعد) تخفیف تعیین شده‌است ضمن اینکه برای بیمه گروهی با حداقل ۳۰۰ کشاورز نیز تخفیف تعلق می‌گیرد.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۴۰ هزار و ۲۰۰ کشاورز در استان محصولات خود را بیمه کردند، ادامه داد: خرید بیمه‌نامه برای سایر محصولات دامی، شیلاتی و زنبور عسل بدون توقف ادامه دارد.

نشاء برنج در ۲۳۸ هزار هکتار زمین‌های شالیزاری گیلان انجام شد، نشاء برنج در ۲۰۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به روش مکانیزه و در ۳۶ هزار هکتار به شیوه سنتی انجام شده‌است.

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

سال گذشته؛ ۵۴ هزار نفر محصولات خود را بیمه کرده بودند.