به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر قالیباف امروز یکشنبه - سوم تیرماه ۱۴۰۳ - در نشست هماندیشی با فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی اصناف افزود: کسانی که در جبهه حضور داشتند، بر این باورند که کار نشد ندارد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تکمیل پروژه اتوبان امام علی (ع) پس از حدود ۴۰ سال گفت: این اتوبان حدود ۴۰ سال به صورت نیمه کاره رها شده بود. تنها یک نفر از مدیرانی که با ما همکاری داشتند، برای تکمیل این پروژه نیمه موافق بود. این در حالی است که تمامی مدیران ما در تصمیم گیریها شجاع بودند.
پروژه اتوبان امام علی(ع) به رغم ۱۲ هزار واحد مسکونی مقابل آن ساخته شد
قالیباف در ادامه تشریح کرد: زمانی که به دنبال تکمیل پروژه نیمه کاره اتوبان امام علی(ع) بودیم، مدیران ما عنوان میکردند که تکمیل این پروژه نشدنی است چرا که حداقل ۱۲ هزار واحد مسکونی بر سر راه این پروژه است که بخشی از این واحدهای مسکونی انحصار ورثهای است که حتی دادگاه نیز نمیتواند در خصوص آن تصمیمگیری کند. با این واحدهای مسکونی که ممکن است وسط اتوبان باقی بماند چه باید کرد؟
وی با اشاره به اینکه مدیران در بیان علت مخالفت خود با تکمیل پروژه اتوبان عنوان میکردند که با تکمیل این پروژه شهر به دو نیمه تقسیم میشود، تصریح کرد: برق، گاز، آب و تأسیسات شهری به عرض ۷۵ متر و به عمق ۸ متر از شمال به جنوب شهر تهران با این پروژه قطع میشود. همچنین با انجام این پروژه مابقی پروژهها بر زمین باقی خواهد ماند. در پاسخ به این نکات عنوان کردیم که اینجا نقش مدیر و قدرت مدیریت و انسجام مشخص میشود. در نهایت طی ۱۸ ماه پروژه به این بزرگی به سرانجام رسید.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر بخش عمدهای از رانندگان ما خود راننده هستند و خود مالک و یا شریک ماشین هستند. با توجه به وضعیت ارز امروز کشور به جای خرید خودروهای نو میتوان ماشینهای پنج سال کارکرده که دارای استانداردهای لازم است، وارد کنیم.
خودروها و اتوبوسهای بی کیفیت به محیط زیست و ریههای مردم آسیب زده است
قالیباف اضافه کرد: مابهالتفاوت یک خودرو ۵ سال کارکرده با یک خودروی نو بسیار قابل توجه است؛ در حال حاضر ماشینهای دهه ۶۰ میلادی در تهران شب تا صبح کار میکند و گازوئیل به ریههای مردم وارد میکند و یا اتوبوسهایی که اکنون در جادهها کار میکند به محیط زیست آسیب میرساند را به سرویسهای اداره و دولت داده میشود و یا بلدوزرهایی که اکنون در معادن ما استفاده میشود در خارج از کشور به عنوان آهن قراضه محسوب میشود و بابت آن گازوئیل دریافت میکنیم و درآمد ما از معادن ۴۰ همت میشود. در حالی که ۴۴ همت مابهالتفاوت قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تا لیتری حدود ۶۰ هزار تومان را پرداخت میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه این اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم را نمیتوان اقتصاد نامید گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم، پلاک را از ماشین گرفتم و به افراد دادم. امروز یک راننده که میخواهد ماشین سی سال کارکرده خود را بفروشد، قیمت آن از زمانی که آن را خریداری کرده، چند ده برابر افزایش پیدا کرده با این وجود اکنون برای خرید یک ماشین نو نیاز به چند میلیارد تومان دارد. این در حالی است که این راننده نه پولی برای خرید ماشین دارد و نه سرمایهای دارد و نه ما میتوانیم ماشین او را توقیف کنیم. چرا در چنین وضعیتی باید سختگیری کنیم؟
برای حل مشکلات باید سیستمهای بروکراسی را کنار بگذاریم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای حل مشکلات باید سیستمهای بروکراسی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: رئیس قوه مجریه باید قدرت تصمیمگیری داشته باشد. در وضعیتی که ما از خودروهای ۳۰ سال کار کرده استفاده میکنیم و از طرفی مابهالتفاوت قیمت یک خودرو کارکرده ۵ سال با خودروی نو بسیار چشمگیر است باید از ورود خودروهای ۵ سال کارکرده استقبال کنیم چراکه با استفاده از این ظرفیت میتوانیم عمر متوسط ۲۰ ساله ماشینها در کشور را به ۷ سال کاهش دهیم. در این صورت مابهالتفاوت قیمت گازوئیلی که مصرف میشود، (نسبت ماشین های ۵ سال کارکرده و ماشین های سی سال کارکرده) طی ۵ سال، میتواند جایگزین ارز استفاده شده در این حوزه شود.
قالیباف تصریح کرد: خودرو ساز داخلی ما نه خودرو ساز است و نه خودرو ساز خواهد شد. از همین رو باید یک مدیر تصمیم درستی بگیرد تا برخی نگویند تولید متوقف شده است بلکه باید رانت و بیعرضگی متوقف شود. ما قادر به ساخت پلتفرم خودرو نیستیم، یک پلتفرم خودرو حداقل ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری لازم دارد و حداقل ۴۰ میلیون تیراژ میخواهد تا اقتصادی باشد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مردم، خودروساز، کارگر همه ناراحت هستند. ۲۵۰ همت زیان انباشه در این حوزه وجود دارد که باید دولت آن را بپردازد. دولت از کجا باید این زیان را پرداخت کند؟ نتیجه دخالت دولت به امور خودروسازی و اقدامات ناشی از آن تورم ۴۰ درصدی را به بار میآورد. مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند.
قالیباف با اشاره به موقعیت ترانزیتی کشور یادآور شد: اما یک ماشین نداریم به اروپا برود. چرا که اقتصاد کشور باید معطوف به هدف، قابل کنترل، پیشبینی پذیر باشد. اما امروز اقتصاد کشور ما هیچ یک از این ویژگیها را ندارد.
اساس دولتم رشد اقتصادی است
وی اساس دولت آینده خود را رشد اقتصادی عنوان کرد و گفت: در این مسیر ناگزیر به بازتولید و باز توزیع ثروت هستیم. به عنوان نمونه بسیاری از محصولات به ویژه در بخش کشاورزی فاصله قیمتی بین تولیدکننده و مصرفکننده، ۱۰ برابر است، اما اگر به دنبال رشد اقتصاد هستیم باید به ابتدای زنجیره (برای تولید) کمک کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: رئیس قوه مجریه لازم نیست اقتصاددان باشد اما باید به امور اقتصادی آگاه باشد. رییس قوه مجریه تصمیم گیر است اما تصمیم ساز نیست. اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، دانشگاه و... در اقتصاد تصمیم ساز هستند و رییس قوه مجریه تصمیمگیر است.
قالیباف با بیان اینکه باید مالکیت را به رسمیت بشناسیم و اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم، یادآور شد: سرمایه ترسو است. سرمایه جایی می رود که احساس امنیت داشته باشد.
وی درباره جذب سرمایه گذار خارجی گفت: زمانی که مابهالتفاوت تورم داخل کشور با خارج از کشور متفاوت میشود چه کسی میخواهد آن را جبران کند؟ مردم عقل معیشت دارند، زمانیکه ما به عنوان رییس جمهور مراقب دارایی او نیستیم، او برای خود سیاست گذاری میکند تا آسیب نبیند و سرمایه خود را در حداقل در صندوق امانات نگهداری میکنند. زمانی که مالیات از محل تورم گرفته میشود به جای تولید، این تبعات به جامعه وارد میشود.
قالیباف با تاکید به جذب سرمایه داخلی اظهار کرد: بارها اعلام کردم که نمیگوییم نباید تحریم را حل کنیم، اما اگر به تولید رانت اضافه داده شود، این امر ضد تولید میشود.
موافق مذاکره هستم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه موافق مذاکرات است، یادآور شد: مذاکره یک روش مبارزه است. در سیاست باید همواره به این نکته توجه داشت که با دشمن خود سخن میگوییم. امریکا نه تنها از پس از انقلاب دشمن ما است بلکه در طول تاریخ دشمن ما بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اهمیت دستگاه دیپلماسی ما به اندازه تمامی دستگاههای دیگر است، تصریح کرد: در مذاکرات با دشمن باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم.
قالیباف با تاکید بر اینکه سیاستزدگی بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است؛ خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد حل میشود به شرطی که سیاستزدگی بر اقتصاد نباشد. در صورتی که بتوانیم سرمایه داخلی را جذب کنیم سرمایهگذار خارجی خود به میدان خواهد آمد. بر اساس امار منتشر شده حداقل ۴۵ میلیارد دلار ظرفیت ارزی در اختیار مردم در داخل کشور است. اگر نتوانیم این سرمایه را جذب کنیم هیچ سرمایهگذار ایرانی خارج از کشور را نیز نمیتوانیم جذب کنیم.
وی پیشنهاد راهاندازی صندوق سرمایهگذاری ارزی را مطرح و خاطرنشان کرد:چه اشکالی دارد این صندوق راه اندازی شود و سود ارزی نیز به مردم پرداخت کند؟ باید امید را در جامعه زنده کنیم. حتماً نباید قیمت گذاری دستوری در کشور انجام شود بلکه با بازتوزیع ثروت، باید از ایجاد فشار بیشتر به مردم جلوگیری شود.