رشت - ایرنا - استاندار گیلان با بیان اینکه کانون پرورش فکری نقش بی‌بدیل در استعدادیابی و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان دارد، گفت: این مجموعه مددکار آموزش و پرورش است و باید به خوبی به ایفای نقش خود بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر روز یکشنبه در همایش مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در رشت اظهار کرد: یکی از ضعف‌ها در نظام تعلیم و تربیت آن است که در فرآیند رشد کودکان آنطور که باید به همه ظرفیت‌های آنان توجه نمی‌شود و تنها بخشی از توانایی کودک را محور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان فراهم شود، افزود: مسئولان و دست اندرکاران مربوطه باید به این مهم توجه کنند و عرصه های لازم را برای شکوفایی استعدادهای آینده سازان کشور فراهم کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ادامه داد: ذهن کودک و نوجوان نباید خسته شود؛ در کنار برنامه‌های متنوع برای نشاط و شادی آنها، باید مهارت‌های زندگی نیز آموزش داده شود.

وی اظهار کرد: در برخی موارد ذهن کودکان و نوجوانان را خسته می‌کنیم تا جایی که آنان به فضای مجازی پناه می‌برند، در صورتیکه با فراهم کردن ابزار متنوع و متناسب با رشدشان، آنها به سمت فضای مجازی نخواهند رفت.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به رشد عاطفی، حسی و حرکتی کودکان و نوجوانان به تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: موضوع تعلیم و تربیت و آینده کودکان از جمله مباحثی است که باید مورد توجه دولتها باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم قصه و قصه گویی برای انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان و نوجوانان و افزایش اعتماد به نفس آنان اظهار کرد: بسیاری از موضوعات و مهارت های زندگی را می‌توان از طریق قصه به آنها منتقل کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم زنده نگهداشتن زبان و گویش‌های محلی استان اعم از گیلکی و تالشی افزود: به زبان، گویش‌ها و اصالت خود افتخار می‌کنیم و این فرهنگ باید نسل به نسل به کودکان منتقل شود.

وی با اشاره به درپیش بودن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مربیان، انتخابات و اهمیت آن را برای کودکان و نوجوان تشریح کنند.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش‌آموز است که در بیش از چهار هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.