کرمان - ایرنا - رییس دادگستری بم گفت: آمار ورودی پرونده‌های قضایی به دستگاه قضایی این شهرستان ۱۱ درصد و خروجی پرونده‌ها نیز هشت درصد در مقایسه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، سلمان اعظمی ساردو شامگاه یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد اظهارداشت: در مقایسه آمار عملکرد مجموعه دادگستری بم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۴۶ هزار پرونده ورودی داشتیم که از این تعداد حدود ۴۵ هزار پرونده مختومه شده است.

وی عنوان کرد: ورودی و خروجی پرونده به معنای وجود این تعداد دعاوی و جرائم نیست، بلکه به معنای تشکیل پرونده در فرایند اداری است به طور مثال در مرحله شورای حل اختلاف پرونده ثبت شده و سپس مرحله بعدی پرونده به دادسرا، دادگاه و یا اجرای احکام آمده است.

رییس دادگستری بم ادامه داد: این آمار مربوط به کل مجموعه دادگستری در شهرستان بم اعم از دادسرا، دادگاه، شوراهای حل اختلاف، سرپرستی و اجرای احکام است.

اعظمی ساردو بیان کرد: متاسفانه آمارها، حکایت از افزایش پرونده های قضایی در شهرستان بم دارد و در بیشتر استان‌ها با جریان افزایش پرونده مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، آمار صلح و سازش در این شهرستان نیز هشت درصد افزایش داشته است.

رییس دادگستری بم خاطرنشان کرد: یکی از سیاست هایی که قوه قضاییه دنبال می‌کند مجازات های جایگزین حبس است که در این خصوص حدود ۲۵ درصد افزایش داشته‌ایم.

رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان بم با اشاره به اینکه از وظایف مهم دادگستری شورای پیشگیری از وقوع جرم است، افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ جلسه برگزار شد که ۱۵۴ مصوبه خروجی جلسات بوده و همچنین در شورای حفظ حقوق بیت‌المال نیز ۵۳ مصوبه داشتیم.

وی توضیح داد: برخی از مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم با تعامل و همراهی ادارات ذی‌ربط شهرستان بم به نتیجه رسیده است.

اعظمی ساردو گفت: حل مشکل زمین های شهرک امام و شهرک امید پس از گذشت قریب به ۴۰ سال از جمله مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم بوده که واگذاری اسناد انجام و ۹۵۲ قطعه سند تک برگ صادر شد.

وی تصریح کرد: حل مشکلات شهرک امید و صدور ۸۵ سند تک برگ به نام اداره راه و شهرسازی بم از دیگر مصوبه های این شورا بوده که در آن مقرر شد قسمت هایی از شهرک امید وارد طرح تفصیلی شود تا راه و شهرسازی بتواند واگذاری هایی در بحث نهضت ملی مسکن در این قسمت داشته باشد.

رییس شورای حفظ حقوق بیت المال افزود: در سال گذشته با ۱۰ نفر از افراد ذی نفوذ در بحث زمین خواری برخورد شد و در شهرک های امید و امام از تعرض به اموال بیت المال جلوگیری به عمل آمد.

رییس دادگستری بم با اشاره به رفع نقاط حادثه خیز این شهرستان اضافه کرد: با ورود دادستان بم به پروژه تقاطع غیرهمسطح دهبکری، این طرح پس از ۱۹ سال به بهره برداری رسید و مسیر باز شد که البته هنوز طرح کامل نشده و تکمیل آن زمان بر است اما حداقل مردم دیگر از مسیر رودخانه تردد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: شورای پیشگیری از وقوع جرم نیز در بحث مشارکت در افزایش سطح سواد حقوقی شهروندان با حضور قضات در مساجد، مدارس شهرستان بم و آموزش بنگاهداران ورود کرده است.

اعظمی ساردو خاطرنشان کرد: امروز مهمترین مسئله کشور انتخابات است و از همه آحاد جامعه انتظار داریم در انتخابات حضور پرشور داشته باشند و عاقلانه فرد اصلح و شایسته را انتخاب کنند.

این مقام قضایی ضمن تاکید بر اهمیت مطالبه‌گری مردم از مسئولان گفت: یکی از توقعات دستگاه قضایی در شهرستان بم این است که مردم مطالبه‌گری بیشتری داشته باشند و در سایه این مطالبه‌گری است که ما مسئولان عملکرد بهتری خواهیم داشت.