یاسوج - ایرنا - مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: یکهزار و ۷۵۵ نفر از یک سال گذشته تاکنون به جمع بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در استان اضافه شده است.

رسول چراغ سحر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران کهگیلویه وبویراحمد را ۱۹ هزار و ۶۷۴ نفر اعلام کرد و افزود: از مجموع این تعداد، ۱۲ هزار و ۳۲ نفر بازنشسته، ۶ هزار و۵۷۷ نفر بازمانده و یکهزار و ۶۵ نفر نیز از کارافتاده کلی بوده اند.

وی بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال به بازنشستگان و مستمری بگیران استان پرداخت شد و پیش بینی می شود امسال نیز با اعمال ضریب افزایش سالانه ، به طور میانگین ماهانه حدود ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال به بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شود.

چراغ سحر تعداد بازنشستگان در مشاغل سخت و زیان آور را یکهزار و ۵۰۱ نفر اعلام کرد و گفت: به طور میانگین میزان سنوات ارفاقی به بازنشستگان این مشاغل هشت سال بوده است.

وی تاکید کرد:به عنوان مثال بیمه شده ای۲۰ سال در شغل سخت و زیان آور خدمت کرده و با ۱۰ سال سنوات ارفاقی، برای او سابقه ۳۰ سال لحاظ شده و بازنشسته شده است.

به گفته وی بیمه شدگانی که در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت دارند، در صورتی که ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، می توانند بدون شرط سنی بازنشسته شوند.

چراغ سحر در مورد شیوه درخواست بازنشستگی در این سازمان گفت: بیمه شدگانی که شرایط قانونی چه از نظر سنی و چه از نظر سابقه بیمه ای را داشته باشند، می توانند بدون مراجعه به شعبه تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir نسبت به ثبت درخواست بازنشستگی خود اقدام کنند.