به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید کیاکجوری روز دوشنبه در نشستی با موضوع روز جهانی دریانوردی در گفت و گو با خبرنگاران افزود : طبق آمارهای ثبت شده حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال ۱۴۰۱ در این بندر به میزان ۶۵۵ هزار تن بوده درحالی که این آمار در سال گذشته به یک میلیون و ۱۳۹ هزار تن رسید و در مجموع از رشد ۷۴ درصدی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: در بندر فریدونکنار هم در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲۸ هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری کالا ثبت شده در حالی که این آمار در سال گذشته به ۱۹۵ هزار تن رسیده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران اظهار کرد : براساس آمارهای نموداری ثبت شده در سازمان بنادر و دریانوردی، بندر امیرآباد که بزر گ ترین بنادر استان های شمالی کشور محسوب می شود حجم تخلیه و بارگیری آن در همین بازه زمانی ۴۶ درصد، انزلی ۲۶ درصد و آستارا هم بدون افزایش به ثبت رسیده است و خوشبختانه تراز شاخصه های فعالیت های نفتی و غیر نفتی بنادرمازندران به ویژه نوشهر مثبت بوده است
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران ، حجم تخلیه و بارگیری کالا در سه ماه نخست منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر را ۳۹۴ هزار تن اعلام کرد و گفت : درحالی حجم این عملیات در همین بازه زمانی سال گذشته ۲۱۲ هزار تن بوده و از رشد ۸۶ درصدی برخوردار است.
کیاکجوری با اظهار آنکه میزان حجم بار در دریای خزر در سه ماه نخست امسال حدود ۳۹ درصد رشد داشته است، افزود : سهم بنادر مازندران از سهم تجارت دریایی خزر که در گذشته ۱۱ درصد بوده هم اینک به ۱۵ درصد رسیده و در نتیجه در حوزه صادرات کالا بندر نوشهر ۱۲۵ درصد رشد داشته که سهم این بنادر در زمینه تجارت به ۴۰ درصد رسیده است و به لحاظ ورودی کشتی ها هم امسال ۸۱ درصد رشد داشته ایم.
این مسوول، شناسایی صاحبان کالاهای جدید، افزایش کیفیت محصول، هم افزایی های سازنده با کشورهای مقصد واردات و مبدا صادرات و احیای اسکله نفتی بندر نوشهر پس از یک دهه برای پهلوگیری کشتی های حامل فرآورده های نفتی را از علت های رشد عملکرد بنادر مازندران به ویژه نوشهر نسبت به سایر بنادر کشور مطرح کرد.
وی در باره آخرین وضعیت کانال جدید دسترسی به حوضچه بندر نوشهر برای پهلوگیری کشتی ها هم گفت : این کانال سال گذشته بااعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال ایجاد شده و تاحدودی برای ایمنی تردد ناوگان حمل و نقل دریایی به ثبات نسبی رسیده ایم اما راضی کننده نیست.
وی غلات، سیمان، فراورده های نفتی، چوب، آهن آلات، کنسانتره، سیمان، کاشی و سرامیک را از عمده کالاهای وارداتی و صادراتی در بنادر فریدونکنار و نوشهر برشمرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، کمبود نیروی انسانی را به عنوان یکی از چالش های اساسی بنادر مازندران ذکر کرد و افزود : به طور طبیعی این کمبودها مشکلاتی را در ارایه خدمات به تجار و صاحبان کالا به همراه دارد امیدوارم به زودی نیروی جدید در این بنادر باپیگیری های به عمل آمده جذب بشود.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) افزون بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربیترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستوجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.
بندر نوشهر با پیشینه نزدیک به ۹۰ سال و گستره حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات پیشرفته بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال برخوردار است.