اصفهان - ایرنا - رییس کمیته برگزاری پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک گفت: برگزاری این رویداد بین‌المللی در اصفهان به تقویت و توسعه دیپلماسی علمی کشورمان منجر می‌شود و لازم است از این فرصت به نحو مطلوب بهره گرفت.

به گزارش ایرنا، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک از ۳۱ تیر تا ۹ مرداد امسال در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز نخبه و ۲۵۰ نفر از استادان فیزیک از ۷۰ تا ۸۰ کشور به‌منظور شرکت در این رقابت علمی به ایران و شهر اصفهان سفر کنند.

محمود بهمن‌آبادی رییس کمیته برگزاری این المپیاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیپلماسی علمی یکی از سیاست‌های راهبردی کشورمان محسوب می‌شود و برگزاری المپیاد بین‌المللی فیزیک در اصفهان با حضور فیزیکدانان و فیزیک‌پیشگان آینده در ارتقای این دیپلماسی تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: ارتباط با فیزیک‌پیشگان آینده، فرصت مناسبی برای ارتقای علمی کشور و برقراری تعامل سازنده در زمینه فیزیک‌ و سایر حوزه‌های علم و فناوری است.

رییس کمیته برگزاری المپیاد جهانی فیزیک اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای این رویداد، انتظار می رود مانند میزبانی در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی) شاهد خوب برگزار شدن المپیاد و دستاوردهایی در شان جمهوری اسلامی ایران باشیم.

بهمن‌آبادی خاطرنشان کرد: گزینه‌های متعددی برای مکان برگزاری پنجاه و چهارمین دوره المپیاد جهانی فیزیک(IPhO۲۰۲۴) مطرح بود و با توجه به شاخص‌هایی از جمله تالارها، هتل، خوابگاه، سالن‌های برگزاری آزمون، امکانات ورزشی و نیروی انسانی، دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان گزینه مناسب انتخاب شد.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان ایرانی برای شرکت در المپیاد جهانی فیزیک جدا از آموزش‌های معمول که هر سال وجود دارد، زیر پوشش ۲ برنامه ویژه نیز قرار گرفتند که شامل اردوی یک هفته‌ای در جزیره کیش و حضور در المپیاد آسیایی فیزیک در مالزی بود.

بهمن‌آبادی با بیان اینکه این برنامه‌ها سبب ارتقای توان دانش‌آموزان کشورمان شد، افزود: آنها متوجه کاستی‌های خود شدند و در زمان باقی‌مانده در صدد تصحیح آن‌ هستند.

وی تصریح کرد: ما همواره از اعضای تیم‌ ایران در المپیادهای جهانی فیزیک ۳۵ سال گذشته انتظار کسب مدال داشتیم و امسال نیز با توجه به تجربه جدیدی که برای آنها فراهم شده، توقع مدال‌آوری داریم که امید است محقق شود.

بهمن‌آبادی همچنین گفت: پروفسور راجیپ سینگ راوات رییس المپیاد جهانی فیزیک برای بازدید از دانشگاه صنعتی اصفهان که محل برگزاری پنجاه و چهارمین دوره این رویداد علمی است فردا به اصفهان سفر می‌کند.

وی ادامه داد: رییس المپیاد جهانی فیزیک در سفر خود علاوه‌ بر بازدید از امکانات برگزاری آزمون در جریان تدابیر و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای میزبانی از شرکت‌کنندگان در این دوره از المپیاد قرار می‌گیرد.

المپیاد جهانی فیزیک با توجه به اهمیت روز افزون فیزیک در بیشتر زمینه‌های فناوری و آموزش عمومی جوانان و همچنین با هدف افزایش ارتباطات بین‌المللی هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی اصفهان پیش‌ از این نیز در سال ۱۳۸۶ میزبان سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود.

این مرکز آموزش عالی با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.