تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه مذاکرات عضویت اوکراین و مولداوی در این اتحادیه را آغاز کرد؛ روندی که ممکن است سال‌ها طول بکشد.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین در یک تماس ویدیویی با کنفرانسی بین‌دولتی در لوکزامبورگ درباره آغاز این مذاکرات گفت، امروز «روزی تاریخی» است که «فصل جدیدی» در مناسبات کی‌یف و اتحادیه اروپا باز می‌کند.

وی افزود: می‌دانیم که هنوز راه زیادی تا عضویت باقی است. بنابراین، برای آن آماده‌ایم. ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم به سرعت در این مسیر حرکت کنیم.

حاجا حبیب وزیر خارجه بلژیک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اظهار کرد: امروز روزی تاریخی برای همه ما و نقطه عطفی در روابط ماست.

وی همچنین «جنگ غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین را محکوم و استقامت مردم این کشور را ستود» و افزود که اتحادیه اروپا «تا هر زمان و هر مقداری که لازم باشد» از اوکراین در این جنگ حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، دورین رسیان نخست وزیر مولداوی نیز آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را «اتفاقی تاریخی» خواند که «بیانگر تعهد دو طرف به امنیت، صلح، ثبات و شکوفایی اروپاست»

وی افزود: ما از جنگ بی‌رحمانه روسیه در اوکراین بسیار تاثیر گرفته‌ایم و به امنیت یکدیگر کمک می‌کنیم.

پیوستن اوکراین و مولداوی به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین فوریت جدیدی را در سیاست گسترش اتحادیه اروپا ایجاد کرد.

سران اتحادیه اروپا آذر ماه با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کردند. آغاز مذاکرات عضویت یک کشور در اتحادیه اروپا مستلزم رای موافق همه اعضای این اتحادیه است.