هادی اللهیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرحله نخست مرمت از پشتبام جانب شرق این پل زیر نظر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آغاز شده و شامل سبکسازی، اصلاح ناودانها و آجرفرشهاست.
به گفته وی آخرین بار حداقل یک دهه پیش مرمت پشتبام سی و سه پل بهصورت جامع صورت گرفت و در سالهای اخیر نیز توسط گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مرمتهای موضعی و موردی انجام شده است.
اللهیاری اظهار داشت: فرسودگی آجرها و مداخلههایی که از سالهای گذشته بویژه زمانی که این پل مسیر تردد خودرو بوده از دلایل انجام مرمت جامع سی و سه پل است.
وی خاطرنشان کرد: پشتبام سی و سه پل نیازمند دستکم ۲ مرحله مرمت است که پس از تکمیل این مراحل باید در گام بعدی به مرمت بدنه و درهای سی و سه پل نیز پرداخت.
مسوول پایش پلهای تاریخی اصفهان افزود: پایش سی و سه پل بهطور مرتب انجام و مرمتهای موردی توسط گروه امانی انجام میشود اما تصمیم بر این شد که مرمت کلی و جامع در چند مرحله بر روی آن انجام شود.
وی ادامه داد: امید است بتوانیم برای چند مرحله دیگر مرمت پل، اعتبار جذب کنیم و اتفاق خوبی برای سی و سه پل صورت بگیرد.
مسوول پایش پلهای تاریخی اصفهان همچنین گفت: یادگاری نویسی و شکستن درهای طبقه پایین سی و سه پل از مشکلاتی است که همیشه درگیر آن هستیم.
اللهیاری یادآور شد: با توجه به اینکه سی و سه پل، چهارباغ عباسی و بالا را در ۲ سوی زایندهرود بهم متصل میکند، تردد بالایی دارد و از این رو نسبت به سایر پلهای تاریخی از جمله خواجو در معرض آسیب بیشتری قرار دارد.
به گزارش ایرنا، «سی و سه پل» طولانیترین پل تاریخی اصفهان و بزرگترین بنای روی آب در ایران شمرده میشود.
عدد ۳۳ تعداد طاقهایی است که طبقه اول پل را تشکیل میدهد و طبقه دوم دارای مسیر عابر پیاده با دیوارها و رواقهایی است که برخی از آنها به فضای باز گشوده میشود.