به گزارش ایرنا، اخلال در یکی از سیستمهای کامپیوتری خطوط بریتیش ایرویز سبب شد تا صدها مسافر در باند فرودگاه معطل شده، پروازها با تاخیر انجام شود، سیستم توزیع بار مختل و بار دیگر شلوغترین فرودگاه انگلیس دچار هرجومرج شود.
تصاویر منتشر شده از داخل فرودگاه نشان میدهد که صف طولانی از مسافران برای دریافت چمدانهای خود انتظار میکشند، سیلی از چمدانها کف سالن فرودگاه تلنبار شده و هزاران مسافر پروازهای خروجی تا بیرون سالن فرودگاه صف کشیدهاند.
پیشتر بریتیش ایرویز با ارسال پیامک و ایمیل به مسافران از بابت اختلال بوجود آمده، عذرخواهی و اعلام کرد؛ ما نمی توانیم تضمین کنیم که چمدان های شما در پرواز منتقل شده باشند. در همین حال مقامهای فرودگاه هیترو به مسافران توصیه کردند که پیش از عزیمت به سمت فرودگاه، آخرین وضعیت پروازهای بریتیش ایرویز را جویا شوند.
اما وضع موجود سبب شد تا مسافران انتقاد خود را به شبکههای مجازی بکشند؛ تا جایی که یکی از مسافران انگلیس را کشور جهان سومی تشبیه کرد. یکی از کاربران هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هواپیمای خانواده من ۹۰ دقیقه است که فرود آمده اما اجازه ترخیص مسافران داده نمیشود. دختر من دچار حمله عصبی شده است. این وضع شرمآور است.
بر اساس آمارها تنها ۱۱ پرواز از ۱۷۴ پروازی که قرار بود طی ۲۴ ساعت گذشته انجام شود صورت گرفته است. این برای نخستین بار نیست که نقص فنی، پروازهای خطوط بریتیش ایرویز را مختل میکند. طی سالهای اخیر برنامه پرواز این شرکت هواپیمایی بواسطه مشکلات رایانهای در چندین نوبت مختل شده است.
اخلالی که در سال ۲۰۱۷ رخ داد، سبب شد تا ۷۵ هزار مسافر در فرودگاه سرگردان شوند. آخرین بار نیز دسامبر گذشته، دهها پرواز بریتیش ایرویز در آستانه کریسمس زمین گیر شد.
بریتیش ایرویز شرکت هواپیمایی حامل پرچم انگلیس است که در رتبهٔ نهم از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی جهان بر پایه تعداد مقصد قرار دارد.
این شرکت در سال ۱۹۷۴ راهاندازی شد و هماکنون روزانه به ۱۶۹ مقصد در سراسر جهان پروازهای مستقیم دارد. این شرکت در ژانویه ۲۰۱۱ با شرکت هواپیمایی ایبریا ادغام و اینترنشنال ایرلاینز گروپ تشکیل شد که هماکنون بهعنوان سومین شرکت هلدینگ هواپیمایی جهان شناخته میشود.
اینترنشنال ایرلاینز گروپ در سال ۲۰۲۰ میلادی در پی همهگیری کرونا ۶.۶ میلیارد پوند و سال بعد از آن نیز ۲.۶۲ میلیارد پوند زیان کرد.